Lain mukaan yksityishenkilö voi saada tukea uuden vähäpäästöisemmän auton hankintaan romutuspalkkion tai hankintatuen kautta. Lisäksi tukea myönnetään vanhan auton muuntamiseen kaasu- tai etanolikäyttöiseksi.

Romutuspalkkion määrä on uuden auton käyttövoimasta riippuen 1000-2000 euroa. Bensiini- tai dieselkäyttöisten autojen kohdalla romutuspalkkio on 1000 euroa, mutta tuen edellytyksenä on se, että uuden auton CO2-päästöt ovat alle 110 g/km.

Suuremman romutuspalkkion saa autosta, jonka käyttövoimana on sähkö, hybridi, maa- ja biokaasu ja korkeaseosetanoli. Näissä autoilla CO2-rajaa ei ole laissa määritelty.

Lisäksi auton maahantuoja tai autoliike voi maksaa uuden auton ostajalle erillistä hankintatukea romutuspalkkion tavoin.

Sähköauton hankintatuki joko omalle tai leasing-autolle

Hankintatuki puolestaan myönnetään henkilölle, joka ostaa tai sitoutuu vuokraamaan vähintään kolmeksi vuodeksi käyttöönsä uuden täyssähköauton. Uuden sähköauton kokonaishinta saa olla korkeintaan 50 000€ ja valtion hankintatuki on 2000€. Leasing-auton (esim. OP Kulku) kohdalla tukea maksetaan kuukausittain ja se hyvitetään auton leasing-summasta.

– Leasing-palveluissa hankintatuki myönnetään minimissään kolmen vuoden vuokrauksesta. OP Kulussa siirrämme tuen suoraan asiakkaalle, eikä se vaadi vuokraajalta mitään toimenpiteitä, selventää OPn Liikkumisen palveluista vastaava Sonja Heikkilä.

Se, että sähköautojen hankintatukea myönnetään myös vuokrauspalveluista, on tärkeä linjaus valtion liikennepolitiikan suhteen. Kolmen vuoden vuokrasopimuksella tuki on parhaimmillaan 50€ kuukaudessa.

– Se on osoitus siitä, että liikkumista palveluna halutaan edistää, jatkaa Heikkilä.

Tonnin muutostuki kaasulle ja etanolille

Romutuspalkkion ja hankintatuen lisäksi laki tukee ympäristöystävällisempää autoilua muuntotuella. Se voidaan myöntää yksityishenkilölle, joka muuntaa henkilöautonsa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi.

Muuntotuen määrä on kaasukäyttöiseksi muuntamista varten 1000 euroa ja etanolikäyttöiseksi muuntamista varten 200 euroa. Kaasukäyttöisen auton kohdalla tuen saaminen vaatii muutoskatsastuksen, jossa käyttövoimaksi merkitään joko osittain tai kokonaan kaasu.

Sähköauton hankintatukea maksetaan Suomen lisäksi mm. Saksassa, Belgiassa, Holannissa, Ranskassa ja Englannissa. Sähköautoilun mallimaa Norjassa tuet ovat selkeästi muita suurempia, eikä sähköautoilun tukeminen jää ainoastaan hankintatukeen.

– Norjassa on suuremman hankintatuen lisäksi vapautuksia tietulleista, ilmaista pysäköintiä ja sähköautot saavat käyttää vähemmän ruuhkaisia ajokaistoja. Mutta toki hankintatuki on hyvä alku, pohtii Sonja Heikkilä.

Valtio on varannut pelkästään romutuspalkkioihin 8 miljoonaa euroa. Romutuspalkkio on käytössä tämän vuoden elokuun loppuun saakka. Hankinta- ja muuntotuen määräraha on yhteensä 6 miljoonaa euroa ja se on voimassa aina vuoden 2021 loppuun saakka.

Yhteensä neljässä vuodessa on tarkoitus tukea ympäristöystävällisempää autoilua 14 miljoonalla eurolla.