Henkilöautokanta jatkaa vanhenemistaan Suomessa. Henkilöautojen ensirekisteröintejä tehtiin Suomessa tammi-helmikuun 2024 aikana 10 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Ensirekisteröinti tehdään uudelle autolle tai tuontiautolle, kun se ensimmäisen kerran rekisteröidään Suomen ajoneuvorekisteriin.  

Samaan aikaan käytettyjen autojen myynti autoliikkeissä kasvoi alkuvuonna vuodentakaiseen verrattuna yli viisi prosenttia. Uutena rekisteröityjen autojen määrä on vähentynyt Suomessa toukokuusta 2023 lähtien. 

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan henkilöautokannan keski-ikä oli Suomessa vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Korkein henkilöautojen keski-ikä on Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, matalin Uudelltamaalla. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut Suomessa noin kahdella vuodella viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Esimerkiksi vuoden 2021 autossa on huomattavasti pienempi riski loukkaantua vakavasti tai kuolla kuin vuoden 2010 autossa, puhumattakaan tätä vanhemmista malleista.  

Mitä väliä auton iällä on? 

Henkilöautokannan keski-ikä 13,2 vuotta on pysäyttävä, sillä autojen törmäysturvallisuus on kehittynyt huimin harppauksin viimeisten 15 vuoden aikana. Esimerkiksi vuoden 2021 autossa on huomattavasti pienempi riski loukkaantua vakavasti tai kuolla kuin vuoden 2010 autossa, puhumattakaan tätä vanhemmista malleista.  

Pohjola Vakuutuksen tilastoista selviää, että vuosina 2005–2010 valmistettujen autojen törmäysvahingoista (ajonopeus yli 60 km/h) lähes kymmenen prosenttia on johtanut henkilövahinkoihin. Vuonna 2021 valmistettujen tai uudempien autojen törmäyksissä henkilövahinkoihin on johtanut vain viisi prosenttia.  

– Nousseet kustannukset ovat saaneet monen jarruttelemaan uuden auton hankkimista. Uusi auto on kuitenkin investointi myös omaan ja muiden turvallisuuteen. Henkilövahinkojen määrän puolittuminen uusien autojen törmäysvahingoissa kertoo autojen turvavarusteiden ja tekniikan ottamista harppauksista, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander muistuttaa.   

Uusissa autoissa turvallisuutta ovat viime vuosina parantaneet erityisesti ajovakauden hallintajärjestelmä, automaattinen hätäjarrutus, törmäysenergiaa vaimentavat turvakorirakenteet, jarruassistentti sekä jalankulkijoiden turvallisuutta parantava turvatyyny.  

Vanhat autot näkyvät myös liikenteen päästöissä 

Koska vanhat autot ovat yleensä uusia autoja korkeapäästöisempiä, voi uusien autojen kaupan hidastuminen johtaa myös liikenteen päästöjen suhteelliseen lisääntymiseen Suomessa.

– Vähäpäästöisten autojen kasvava määrä kuitenkin tasapainottaa tilannetta, kertoo OP Yrityspankin Rahavirrat ja käyttöpääoma -toiminnon johtaja Jari Jaulimo.  

Vähäpäästöisten autojen (hiilidioksidipäästöt alle 50g/km) kauppa on OP:n mukaan lisääntynyt edelleen vauhdikkaasti. Vuonna 2023 vähäpäästöisten autojen kauppoja rahoitettiin Suomessa 50 prosenttia edellisvuotta enemmän. Verrattaessa vuoteen 2021 nousua on yli sata prosenttia.   

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan vuonna 2023 rekisteröidyn uuden auton hiilidioksidipäästöt olivat 68 grammaa kilometriä kohti, kun vielä vuonna 2019 keskipäästöt olivat noin 139 g/km.   

– Uudet bensiini- ja dieselautot ovat kehittyneet vähäpäästöisemmäksi ja samalla sähkö- ja hybridiautojen määrä on suhteessa lisääntynyt.

OP on markkinaosuudeltaan Suomen suurin autorahoittaja. Helmikuun 2024 lopussa Suomessa rahoitetusta henkilöautojen ajoneuvokannasta vähän vajaa kolmannes oli rahoitettu OP:n kautta.  

Pohditko auton ostamista? Tutustu erilaisiin tapoihin rahoittaa auto ja löydä sinulle sopivin rahoitusvaihtoehto.

Lue myös:

Nämä ovat auton kalleimmat korjaustarpeet

Kannattaako ostaa pari vuotta vanha sähköauto?

Käytettyä autoa etsimässä? 10 + 1 vinkkiä auton ostoon