Asiantuntijat OP Oulussa ovat opastaneet asiakkaitaan erilaisten digitaitojen pariin siitä saakka, kun ensimmäiset pankkikortit otettiin käyttöön. Vuosien varrella he ovat perehdyttäneet asiakkaita myös esimerkiksi verkkopankin ja OP-mobiilin käyttöön asiakaskohtaamisissa, digiopastuksissa ja erilaisissa tapahtumissa.

Edustajisto toi viestiä – pankki toimi

Vähän reilu vuosi sitten pankin johto sai edustajistolta huolestunutta viestiä ikäihmisten ja muiden erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden asiointikyvystä. Koronan myötä ikäihmiset olivat kokeneet monet asiat yhä vaikeampina.

–Palvelu sai siis alkunsa aidosta tarpeesta ja halusta kohdata senioriasiakkaamme ja kaikki erityistä tukea tarvitsevat heille mahdollisimman helpolla ja turvallisella tavalla, projektissa aktiivisesti alusta saakka mukana ollut Susanna Alaluusua kertoo. –Niinpä pistimme hihat heilumaan ja starttasimme OP Oulun Senioriluuri -palvelun nopealla aikataululla marraskuussa 2020.

Sujuvampaa arkiasiointia

OP Oulun Senioriluurin myötä pankki halusi varmistaa pankkiasioinnin sujuvuuden kaikille ikäryhmille, sillä kaikilla asiakkailla ei ole käytössään pankkitunnuksia eikä tarvittavia digitaalisia asiointivälineitä. Palvelu tarjoaa vaihtoehtoisen ja helpon tavan hoitaa arjen pankkiasioita.

–Puhelimessa annettavan palvelun tarkoituksena on tarjota tukea ja apua arjen raha-asioiden hoitamiseen sekä opastaa sähköisten pankkipalveluiden käyttöönottoon. Näin takaamme maksamisen sujuvuuden myös etänä, Susanna täsmentää.

OP Oulun Senioriluuri soi numerossa 010 2535 222, ja puheluihin vastaavat paikalliset, tutut OP Oulun omat asiantuntijat.

­–Soittoja tulee laidasta laitaan, esimerkiksi verkkopalvelun käyttöön liittyviä avunpyyntöjä, laskujen maksamiseen liittyviä kysymyksiä ja suoramaksuvaltuutuksien tekemistä. Opastamme, miten asioita voi hoitaa jouhevammin esimerkiksi OP-mobiililla tai verkossa ja kerromme vaikkapa kassapalveluiden aukioloajoista tai toimipaikkaverkostostamme, kertoo Ari-Veikko Penttilä, yksi OP Oulun Senioriluuriin vastaavista asiantuntijoista.

Konkreettista arjen vastuullisuustyötä

Ari-Veikon mukaan ikäihmiset ovat olleet tosi tyytyväisiä palveluun ja pankki siihen, että asiakkaat ovat löytäneet sen niin hyvin. OP Oulun Senioriluuri tuntuu siis selvästi vastanneen siihen tarpeeseen, jonka vuoksi palvelu alkujaan perustettiin.

–Tämä on aidosti paikallinen, vaihtoehtoinen tapa hoitaa arjen raha-asioita. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta erityisesti siitä, että puhelu tulee asiakkaan omaan pankkiin, Ari-Veikko iloitsee. –On ollut hienoa, että olemme voineet antaa myös tässä poikkeustilanteessa henkilökohtaista digiopastusta sitä tarvitseville. Senioriasiakkaiden ja muiden eritystä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on vastuullisuustyötä konkreettisimmillaan.

OP Oulun Senioriluuri lyhyesti

  • OP Oulun Senioriluurissa 010 2535 222 opastavat paikalliset asiantuntijamme arkisin klo 9.30–16.30.
  • OP Oulun Senioriluuri palvelee yli 65-vuotiaita sekä muita erityistä tukea tarvitsevia Oulun Osuuspankin asiakkaita.
  • Palvelussa asiakas voi esimerkiksi tehdä suoramaksutoimeksiannon, kysellä tilinsä saldoa ja tapahtumia, muuttaa maksupalvelutoimeksiantoa sekä hyväksyä ja vahvistaa maksuja, tilata maksupalvelukuoria kotiosoitteeseen, saada sähköisten pankkipalveluiden opastusta (op.fi, OP Saavutettava, OP-mobiili), tilata uuden kortin sekä saada kortin käyttöön liittyvää opastusta.
  • OP Oulun Senioriluurissa voi aktivoida käyttöönsä myös OP:n tarjoaman OP Tiliviesti -palvelun, joka auttaa seuraamaan oman tilin tapahtumia helposti, ilman käyntiä pankkiautomaatilla tai osuuspankin konttorissa. 
  • Lisätietoa seniorien monipuolisista pankkipalveluista löydät osoitteesta op.fi/oulu/seniori.