Valitettavan usein jonotamme sitä, että pääsisimme maksamaan jostakin. Entäpä jos maksamisen saisikin hoidettua kokonaan itse jo etukäteen? Syntyisikö palvelussa jonoja silloin lainkaan? Palvelun käyttäjä voisi keskittyä pelkkiin elämyksiin.

Teksti Anni Palu, OP:n yritysten maksamisen ratkaisuiden liiketoimintavastaava
Julkaistu 26.6.2020

Kesälomaelämysten ikävä haittapuoli on usein jonottaminen joka paikkaan. Huvipuiston ravintolan jonon nähtyäni olen valmis nääntymään mieluummin nälkään. Narikan jonossa alkaa jo valmiiksi ahdistamaan tuleva taksijono – vaikka olen vasta menossa konserttiin. Ruokakaupan kassajonot ovat ilahduksekseni nopeutuneet ihan valtavasti viime vuosina. Mutta minkä tahansa jonon valitsen, se viereinen jono liikkuu aina nopeammin.

Verkkokauppa on lieventänyt jonottamiseen ja asiointiin liittyvää ahdistusta merkittävästi. Verkkokaupan pystyttäminen vaatii kuitenkin nykypäivänäkin melkoisia ponnistuksia pieneltä kauppiaalta. Tuotteiden keräily ja ruokatarvikkeiden kylmäsäilytys ennen noutoa sitoo työvoimaa ja investointeja.

Kun maksu tapahtuu toimitettaessa tai noudettaessa, on kaupan lopullinen toteutuminen täysin kauppiaan riskillä maksutapahtumaan saakka – mitä jos asiakas ei muistakaan noutaa tilaamiaan tavaroitaan tai ei ole paikalla toimitusosoitteessaan? Ymmärrettävästi jonotus paikan päällä on ainoa mahdollisuus tasata riskit ja välttää isoja investointeja.

Maksupyyntösanomalla eroon maksujonoista?

Maksupyyntösanoma (request-to-pay) on tuttu esimerkiksi Pivosta, Siirrosta ja muista markkinoilla olevista vastaavista palveluista. Maksupyyntösanoma on reaaliaikainen ja sitä seuraava maksu tapahtuu tilisiirtopohjaisesti. Maksupyynnön lähettäjä saa maksajalta vahvistuksen hyväksytystä maksupyynnöstä sekunneissa ja sitä seuraava maksu lähtee pankista kohti vastaanottajaa – jopa täysin reaaliaikaisena.

Hyväksytty maksupyyntö on peruuttamaton. Maksupyyntö onkin vahva vaihtoehto jopa korttimaksamiselle tai verkkokaupan maksutavoille.

Maksupyynnön avulla kauppias voisi ottaa tilaukseni puhelimitse vastaan ja puhelun aikana voitaisiin myös lyödä kaupat lukkoon sekä käynnistää ja vastaanottaa maksu muutamalla klikkauksella.

Ravintolassa ruuan odottaminen ja ajanvietto on osa elämystä, mutta vastaavasti ravintola-annokset voisi tilata ja maksaa etukäteen, vaikka ne nautittaisiinkin paikan päällä. Unelmoin kesäfestareista, jossa saisin kännykällä tilatun ja maksetun gourmet-burgerin käteeni, kun vain kävelen lavan edestä ruokakojulle enkä jää yhdestäkään esiintyjästä paitsi. Haaveilen, ettei mökkimatkalla tarvitsisi pysähtyä jättimarkettiin ruokaostoksille matkustuksesta väsyneiden lasten ja aikuisten kanssa. Etukäteen puhelimitse tai sähköpostilla tilattu, valmis ja maksettu ruokakassi odottaisi perillä mökkipaikkakunnan lähikaupalla.

Maksamisen siirtyminen taustalle tilauksen teon yhteyteen auttaa yritystä nopeuttamaan kassankiertoa sekä optimoimaan tavaravirtoja. Kun etämyyntiin on tarjolla maksutapa, joka ei vaadi investointeja erilliseen verkkokauppaan, pystyy palveluntarjoaja tekemään etämyyntiäkin kustannustehokkaasti.

Esimerkiksi varatut lasketteluvälineet keräillään vuokraajalle vasta maksutapahtuman jälkeen, kun käyttämättä jättämisen riski on siirtynyt varaajan puolelle. Kyläkauppias voi palvella isoakin asiakasjoukkoa, uskaltaa tarjota monipuolista hankintapalvelua ja toimittaa asiakkaan ostoskassiin eksoottisiakin tarvikkeita.

Pääomaa sitovaa varastoa ei synny, kun asiakkaalle hankitut tavarat on jo maksettu ja odottavat noutoa.

Maksupyyntöpalveluita yhtenäistetään euroalueella

Nykyisten maksupyyntö-palveluiden haasteena on ollut, että ne eivät toimi keskenään ja käyttäjät ovat hajallaan: yhden palvelutarjoajan palvelusta ei voida lähettää maksupyyntöä tai suorittaa maksua toiseen palveluun. Palvelut ovat lähteneet kehittymään ns. kaverimaksamisesta, ja liiketoiminnassa niitä hyödynnetään toistaiseksi harvakseltaan.

Euroopassa on parhaillaan kehitteillä yhteinen maksupyyntösanoma, joka yhdistää erilliset palvelut taustalla samaan verkostoon. Tavoitteena on muodostaa koko euroalueelle yhteinen verkosto, jossa maksupyyntösanomat sekä niitä seuraavat maksut liikkuvat reaaliajassa. Sanomaliikenteen suunnittelussa lähtökohtana ovat olleet liiketoiminnan ja kuluttajalaskutuksen tarpeet.

Haaveeni maksamisen siirtymisestä taustalle ja maksujonottamisen häviäminen eivät siis ole täyttä utopiaa. Euroopan maksuneuvosto ottaa kesän ajan kommentteja vastaan maksupyyntösanoman kuvaukseen. Ensimmäiset palvelut maksupyyntöjen välitykseen tulevat olemaan tarjolla euroalueella jo tämän vuoden marraskuussa.

Ehkäpä siis jo ensi kesälomalla voisin vihdoin päästä käymään mökkipitäjäni täytettyjen eläinten museoon: etukäteen maksamani museokäynti takaisi museon aukiolon ja minulle elämyksen – maksuja jonottamatta!

Anni Palu kehittää yrityksille rakastettavia maksamisen palveluita.