Olemme julkistaneet uuden omistaja-asiakkaiden etukokonaisuuden ja vaihtaneet nimemme OP Ryhmästä OP Pohjolaksi. Omistaja-asiakkaamme pysyvät jatkossakin toimintamme keskiössä, ja tarjoamme heille entistä paremmat ja selkeämmät edut.

Teksti Timo Ritakallio, OP Pohjolan pääjohtaja @ritakti
Julkaistu 29.10.2025

OP Pohjola on perustehtävänsä mukaisesti sitoutunut edistämään omistaja-asiakkaidensa ja toimintaympäristönsä kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Osana tätä tehtävää tarjoamme asiakkaillemme ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden: he saavat OP Pohjolasta kaikki tarvitsemansa pankki-, vakuutus- ja varallisuudenhoidon palvelut saman katon alta. 

Asiakkaidensa omistama OP on palvellut pankki- ja varallisuudenhoitoasiakkaitaan jo yli 120 vuoden ajan. Pohjola Vakuutus on osa finanssiryhmää ja Pohjola on tunnettu brändi, joka on ollut osa suomalaista taloushistoriaa yli 130 vuoden ajan. 28.10.2025 käyttöönottamamme OP Pohjola -nimi yhdistää nämä vahvat brändit.  

Ajoitus nimenmuutokselle on luonteva nyt, kun uudistamme omistaja-asiakkaiden etuja 1.1.2026 alkaen. Jatkossa omistaja-asiakkaamme saavat meiltä entistäkin paremmat edut, ja he hyötyvät aiempaa enemmän pankki-, vakuutus- ja varallisuudenhoitopalveluidensa keskittämisestä. Uudistuksen myötä muutoksia tulee niin bonusjärjestelmään kuin omistaja-asiakkaiden muihin etuihin. OP-bonuksia korotetaan, niitä kertyy palveluista yhä laajemmin ja asiakkaat voivat halutessaan valita OP-bonustensa käyttökohteet. 

Uusi etukokonaisuus tarjoaa asiakkaillemme mahdollisuuden hyödyntää OP-bonuksia aiempaa monipuolisemmin. OP-bonuksia voi jatkossakin käyttää pankin palvelumaksujen ja vakuutusmaksujen maksamiseen.

Uutena käyttökohteena omistaja-asiakas voi esimerkiksi sijoittaa bonuksia rahastoihin. Valinnanvapaus käyttää bonukset haluamiinsa asioihin antaa omistaja-asiakkaillemme joustavuutta ja mahdollisuuden käyttää bonuksia juuri itselleen sopivalla tavalla.  

 Yhtenä tekijänä uudistuksen taustalla on myös OP-bonusten verotuskäytännön muutos. OP-bonukset ovat pääasiassa pääomatuloveron alaista tuloa vuoden 2026 alusta alkaen. Omistaja-asiakkaamme voivat kuitenkin olla huoletta, sillä heiltä ei edellytetä toimenpiteitä muutoksen takia.  

Kun aiemmin maksoimme asiakkaille bonusta 0,25 prosenttia, maksamme ensi vuonna 0,4 prosenttia bonusta. Tällä ratkaisulla pystytään kompensoimaan pääomatuloveron vaikutus ja bonusten korotus on itse asiassa hieman suurempi kuin ennakonpidätyksen vaikutus on.

Pääomatuloveron ennakonpidätyksen jälkeinen bonuskertymä asiakkaille on 0,28 prosenttia aiemman 0,25 prosentin sijaan. OP-bonuksia on maksettu omistaja-asiakkaille vuodesta 1999 lähtien yhteensä lähes 4 miljardia euroa. 

Haluan kiittää omistaja-asiakkaitamme luottamuksesta, sekä henkilöstöämme ja hallintoamme sitoutumisesta OP Pohjolan, sen omistaja-asiakkaiden ja koko Suomen yhteiseen menestykseen. Yhdessä voimme edistää Suomen taloudellista kasvua ja hyvinvointia.  

Kirjoittaja Timo Ritakallio on OP Pohjolan pääjohtaja.