Asuntokaupan mahdollisimman nopea, sujuva ja vastuullinen eteneminen on kaikkien kaupan osapuolten etu.

Teksti Satu Nurmi, henkilöasiakasrahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja
Julkaistu 15.10.2024

Parin vaisun viime vuoden jälkeen asuntomarkkinoiden käänne on viimein käsillä. Olemme odottaneet sitä, että pelot väistyisivät ja suomalaiset uskaltaisivat taas unelmoida uudesta kodista. Nyt näyttää siltä, että moni pitkään asumistaan harkinnut on siirtynyt toiveista tekoihin – syyskuussa mekin saimme asuntolainahakemuksia liki neljänneksen enemmän kuin viime vuonna.

Kun suuri määrä ihmisiä lähtee asunnonostopäätöksen kanssa liikkeelle yhtä aikaa, sillä on vaikutuksia markkinoilla. OP Ryhmä koostuu itsenäisistä osuuspankeista, joissa käsitellään asuntolainahakemuksia. Pääasiassa hakemuksiin vastataan ripeästi, joillakin paikoin muodostuu ajoittain ruuhkaa ja jonoa.

Asiakkaiden onneksi kilpailu asuntorahoituksessa on Suomessa kovaa. Asuntorahoituksen eteen tehdään meilläkin jatkuvaa kehitystyötä, jotta ansaitsimme asiakkaiden luottamuksen.

Onkin ollut hiukan yllättävää kuulla, kuinka pankkeja on väitetty viime viikkoina asuntokaupan jarruiksi. Jään väitteitä kuullessani miettimään, mitä ihmeen iloa asuntokaupan jarruna olemisesta voisi olla - meille tai millekään muullekaan pankille, saati sitten asiakkaille. Pankki ei hyötyisi mitään asuntokaupan hidastamisesta.

Asuntokaupan kanssa halutaan pankeissa edetä niin pian kuin mahdollista. Haluamme olla hyvä kumppani ja asuntokaupan mahdollistaja.

Jokainen asuntokaupan osapuoli toki katsoo kauppaa omasta vinkkelistään. Pankin rooli asuntokaupassa on erittäin vastuullinen. Asunto on suomalaisen elämän suurin hankinta, joka kuuluu tehdä harkiten. Viime vuosina varmaankin jokaisessa lainaa maksaneessa kotitaloudessa on jouduttu tekemään talousarviota uusiksi lämmityskulujen, ruoan ja bensan hinnan kallistuttua ja asuntolainan korkojen noustua.

Ei ole vain tuntunut siltä, vaan yhtäkkiä palkasta on ihan konkreettisesti jäänyt kulujen noustua vähemmän käteen.

Kun asiakkaan kuukausittain käytössä oleva summa on pienentynyt, tarkoittaa se usein sitä, että mahdollisen asuntolainan määräkin on erilainen kuin nollakorkoaikana. Viime vuosina asuntojen hinnat ovat laskeneet kautta maan, mikä sekin vaikuttaa saatavilla olevan lainan määrään, jos asunto on lainan vakuutena.

On myös tärkeä varmistaa, että ostajalla on realistinen käsitys haaveissa olevan asunnon kunnosta ja mahdollisista remonttitarpeista. Remontoitava kohde syö asiakkaan varoja pidempään kuin kohde, jossa remontteja ei tarvita. Asiakkaan asumiskustannukset eivät saa muodostua kohtuuttomiksi, ja on myös pankin vastuulla kantaa siitä huolta. Aina pitää riittää rahaa myös yllättäviin menoihin, sillä niitä varmasti tulee.

Ei pidä unohtaa myöskään finanssialan lisääntyneen sääntelyn vaikutuksia. Tiivistetysti sanottuna pankin pitää tehdä nyt rahoitusprosessin aikana enemmän toimenpiteitä ja varmistuksia kuin aiemmin. Se vaatii yleensä enemmän aikaa ja enemmän käsipareja. Meillä onkin rahoitusneuvojia töissä nyt enemmän kuin koronapandemian kiivaimman asuntokauppapiikin aikana.

Asuntorahoitus on jokaiselle pankille aivan keskeistä avaintoimintaa. Jokainen pankki haluaa, että prosessit sujuvat mahdollisimman nopeasti, sääntelyn mukaan ja vastuullisesti. Joka viikko mietimme, mitä voisimme tehdä entistä paremmin.

Mutta asuntokauppoja on todella erilaisia, ja niiden kestoon vaikuttavat monet, monet eri tekijät. Kauppa voi kestää pidempään esimerkiksi silloin, jos myyjänä on kuolinpesä tai jos kaikkia kauppaan tarvittavia dokumentteja ei ole saatu.

Kun tehdään suuria hankintoja, kiire ei yleensä ole hyvä apuri. Asuntokauppa on syytä tehdä huolella silloinkin, kun kaikilla sen osapuolilla on suuret odotukset kaupan nopeuden suhteen. Niin kiire ei voi olla, etteikö kaupassa noudatettaisi sääntelyä tai varmistettaisi sen vastuullisuutta. Jokainen asiakas ansaitsee elämänsä suurimmalle harkinnalle huolellisen käsittelyn.  

Satu Nurmi on OP Ryhmän henkilöasiakasrahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja, joka aloitti uransa asiakaspalvelijana ja rahoitusneuvojana.