Vastuullisuus on kiinteistönvälittäjän perusominaisuus

Oman kodin myyminen ja ostaminen ovat ihmiselämässä tärkeitä asioita, joiden soisi aina onnistuvan. Siksi kiinteistönvälittäjä valitaan yleensä luottamuksen, tunnettuuden ja asiantuntemuksen perusteella. Ala elääkin haastavassa, mutta niin mielenkiintoisessa suositteluliiketoiminnassa.

Teksti Pekka Linna, toimitusjohtaja, OP Koti Itä-Suomi
Julkaistu 15.6.2021

Kiinteistönvälittäjän ammatti on yksi yhteiskuntamme vaativimpia ammatteja. Syynä tähän ovat lainsäädännön välittäjän toiminnalle asettamat laajat velvollisuudet, asiakkaiden joskus ylisuuret odotukset, toiminta asiakkaiden merkittävän omaisuuden parissa, sekä osaltaan myös alalla noudatettava palkkausjärjestelmä.

Kiinteistönvälittäjä valitaan yleensä luottamuksen, tunnettuisuuden ja asiantuntemuksen perusteella. Elämme suositteluliiketoiminnassa. Tekemällä oikeita asioita oikein ja riittävän pitkällä aikajänteellä, saamme ympärillemme verkoston, joka suosittelee meitä. Tätä suosittelua mittaamme joka kuukausi NPS-luvulla. Vahvan suosittelun piirissä elävä välittäjä menestyy vastuullisena toimijana.

Asunto- ja vapaa-ajankohteiden markkinointipalvelu kohdistetaan OP Kodissa pääasiassa kuluttajan asemassa oleville asiakkaille. Länsimaisessa lainsäädännössä kuluttajaa on haluttu eri keinoin suojata tällaisessa asiakassuhteessa – suhteen oletetusti heikompana osapuolena. Tämä kuluttajansuoja näkyy monin tavoin kiinteistövälitysalan lainsäädännössä, ohjeistuksessa sekä oikeuskäytännössä. Oman kodin myyminen ja ostaminen kun ovat ihmiselämässä tärkeitä asioita, joiden soisi aina onnistuvan.

Kiinteistövälitysalalla – kuten monella muullakin alalla – toimii hyvin erilaisia toimijoita. Kv-alan lainsäädäntö ja hyvä välitystapa koskevat kaikkia toimijoita. OP Ryhmässä on päivän selvää, että kaikessa toiminnassamme noudatamme voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä muuta tarjoamaamme palveluun liittyvää säännöstöä. Tämä ilmenee muun muassa siinä, että hankimme kaiken tarvittavan selvityksen ja asiakirjat ennen markkinoinnin aloittamista, laadimme saamamme tarjoukset kirjallisesti sekä valvomme kauppaprosessissa sekä toimeksiantajamme että hänen vastapuolensa etuja. Itse asiassa jokainen meistä on potentiaalinen maineriski OP:lle, jos emme toimi vastuullisella tavalla.

Olemme runsaan vuoden ajan eläneet poikkeuksellisissa olosuhteissa. Koronapandemia on haastanut meitä uudistamaan tapaamme toimia sekä hoitamaan asiakassuhteitamme aikaisempaa paremmin. Korona on vilkastuttanut luomillaan elämisen olosuhteilla tietyn tyyppisten kohteiden kauppaa. Samalla rajoitukset ja suositukset ovat haastaneet arkeamme.

Koronan aktiviisin vaihe on toivottavasti päättymässä. Olemme toimineet koronan aikana vastuullisesti. Jaksamalla vielä muutaman kuukauden ajan noudattaa viranomaisten antamia ohjeita, turvaamalla oman ja läheistemme terveyden, sekä elämällä koronasta huolimatta mahdollisimman ”normaalia” elämää, turvaamme myös asuntokaupan tulevaisuuden. Tämä jos mikä on vastuullista toimintaa.

Lue myös:

Asuntokauppa muuttui koronan myötä: kauppaa käydään nyt etänä

Oletko ostamassa tai myymässä asuntoasi? OP Kodin välittäjät palvelevat ympäri Suomen.

Kirjoittaja Pekka Linna on pitkän linjan kiinteistönvälitysammattilainen. Hän työskentelee toimitusjohtajana ja vastaavana hoitajana 01.01.2021 syntyneessä OP Koti Itä-Suomi Oy LKV.ssä. Linnaa kiinnostaa kaikenlainen asuntokauppamaailman meno, blogien kirjoittaminen ja someilu alan ilmiöistä, sekä urheilu vapaa-aikana. Asuminen on tärkeä aihe 14 lapsen isälle.

Aiemmat kirjoitukset

    Aiemmat kirjoitukset