Potkulauta on vanha keksintö, ja potkulautojen sähköisiäkin versioita on ollut jo jonkin aikaa. Sähköpotkulautaonnettomuuksien määrä lähti kuitenkin jyrkkään kasvuun Suomessa vasta vuonna 2019, kun ensimmäiset kännykkäsovelluksella vuokrattavat sähköpotkulaudat ilmestyivät suurten kaupunkien katukuvaan.

Sähköpotkulautojen määrä liikenteessä on siitä asti kasvanut jatkuvasti, mutta sähköpotkulautaonnettomuuksien määrä ei onneksi ole kasvanut samassa suhteessa, huomauttaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUSin) ylilääkäri, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Mika Paavola.

– Toisaalta sähköpotkulautojen määrän kasvu on lisännyt niiden aiheuttamia seurannaisonnettomuuksia. Jos sähköpotkulautoja jätetään lojumaan minne sattuu, niistä tulee vaarallisia esteitä esimerkiksi pyöräilijöille, Paavola lisää.

Sähköpotkulautaonnettomuuksien kirjo on laaja asfaltti-ihottumasta raajojen murtumiin ja aina vakaviin pään alueen vammoihin asti. Paavolan työpaikalla eli Töölön tapaturma-asemalla hoidetaan vuosittain kolmisenkymmentä vakavaa ja monta sataa lievempää sähköpotkulautaonnettomuudessa syntynyttä vammaa.

Paavola huomauttaa, että kellään ei ole tarkkaa tietoa sähköpotkulautaonnettomuuksien tai niissä syntyneiden vammojen kokonaismäärästä, sillä niitä hoidetaan sekä julkisella että yksityisellä puolella kuin myös työterveyshuollossa.

– Lisäksi osa nuolee haavansa kotona, eivätkä he näy tilastoissa.

Vakuutus tuo turvaa

Jos valitsee kulkupeliksi sähköpotkulaudan, tulee ottaneeksi hieman kohonneen riskin verrattuna kävelyyn ja pyöräilyyn, huomauttaa Pohjola Vakuutuksen henkilövakuutustuotteista vastaava asiantuntija Kalle Tikkanen. Hän lisää, että sähköpotkulaudoilla huristellaan yleensä kaupunkiympäristössä, mikä tuo peliin omat haasteensa.

– Kaupungissa on paljon muita ihmisiä ja kuolleita kulmia, eli kyse on aina myös muiden turvallisuudesta, ei pelkästään omasta.

Terveysvakuutuksessa ei ole erityisiä rajoituksia sähköpotkulautoihin liittyen. Vakuutus siis korvaa tarvittavan hoidon alusta loppuun eli diagnosoinnista aina toipumiseen asti.

Jos sähköpotkulaudalla ajelua katsoo vakuutusten näkökulmasta, henkilövakuutuksiin kuuluva Terveysvakuutus on Tikkasen mukaan erittäin suositeltava. Terveysvakuutuksen saa valittua kolmella laajuudella: se voi kattaa joko sairaudet ja tapaturmat, pelkät tapaturmat tai tapaturmien lisäksi osan sairausperäisistä terveysongelmista.

– Terveysvakuutuksessa ei myöskään ole erityisiä rajoituksia sähköpotkulautoihin liittyen. Vakuutus siis korvaa tarvittavan hoidon alusta loppuun eli diagnosoinnista aina toipumiseen asti.

Vauhti ja promillet lisäävät vaaroja

Mitä kovempaa vauhtia sähköpotkulaudalla kulkee, sitä pahempaa jälkeä onnettomuudessa voi sattua. Paavola painottaa, että erityisen vaaralliseksi onnettomuustilanteen tekee, jos kuski on päihtynyt.

Yleensä sähköpotkulaudalta kaadutaan eteenpäin, jos lauta törmää esimerkiksi jalkakäytävän reunakiveykseen. Jos vauhti on maltillinen ja kuski selvin päin, hän pystyy yleensä ottamaan törmäystä käsillä vastaan. Humalassa ja kovaa vauhtia huristellut kuski kaatuu pahimmillaan suoraan kasvoilleen, mikä altistaa esimerkiksi aivovammoille sekä kasvojen ja hampaiden murtumille.

Jos onnettomuuden osapuolena on tieliikennelaissa vakuuttamisvelvolliseksi määritetty ajoneuvo, kuten henkilöauto, henkilövahinkoja korvataan ensisijaisesti ajoneuvon liikennevakuutuksesta.

– Kypärä estäisi osan kallon sisäisistä vammoista, mutta ainakin minun kansalaiskokemukseni mukaan kypärän käyttö on valitettavan vähäistä, Paavola huomauttaa.

Joskus sähköpotkulautaonnettomuudessa on osallisena muitakin kuin vain kuski. Tikkanen huomauttaa, että jos onnettomuuden osapuolena on tieliikennelaissa vakuuttamisvelvolliseksi määritetty ajoneuvo, kuten henkilöauto, henkilövahinkoja korvataan ensisijaisesti ajoneuvon liikennevakuutuksesta.

Tikkanen muistuttaa, että omasta henkilövakuutuksesta saa turvaa myös niissä tilanteissa, joissa joku muu on vastuussa sähköpotkulautailijan onnettomuudesta.

– Pahimmillaanhan voi käydä niin, että vastapuoli on maksukyvytön, jolloin korvausten saaminen voi viivästyä. Omasta vakuutuksesta on turvaa tällaisessakin tilanteessa.

Ei kieltoa sähköpotkulautailulle

Paavola ei halua tuomita sähköpotkulautoja. Hän vertaa sähköpotkulautojen aiheuttamaa keskustelua siihen, miten ensimmäisistä autoista puhuttiin: autojen vauhtia ja niiden aiheuttamia onnettomuuksia kauhisteltiin, kunnes autojen läsnäoloon totuttiin ja kunnes niihin kohdistettiin riittävästi sääntelyä.

– Sähköpotkulautafirmat ovat itsekin olleet aloitteellisia siinä, ettei laudoilla ajella esimerkiksi yöaikaan, jotta päihtyneenä ajaminen vähenisi, Paavola huomauttaa.

Tikkanen on samoilla linjoilla. Korvaustilastojen perusteella sähköpotkulaudat eivät ole erityisen korostuneita, vaikka niihin liittyvät onnettomuudet säännöllisesti ylittävätkin uutiskynnyksen.

– Sähköpotkulaudat ovat näppärä lisä liikkumisvaihtoehtoihin. Niillä ajaessa kannattaa vain muistaa kypärä, turvavälit, turvallinen nopeus ja se, että maistissa ei tietenkään pidä ajella.

Sähköpotkulautaonnettomuuksissa kaadutaan usein eteenpäin. Maltillista vauhtia selvin päin ajellut kuski selviää todennäköisesti paljon vähemmillä vammoilla kuin humalassa ja kovaa vauhtia kaahannut kuski.

Lue myös:

Pitääkö sähköpotkulaudalla olla liikennevakuutus?