Tunnista osaamisesi

Jotta voit tehdä itsestäsi halutun työmarkkinoilla, sinun tulee tunnistaa omat vahvuutesi. Kartoita, mitä osaat ja opettele perustelemaan, mistä osaamisesi koostuu. Osaaminen voi pohjautua esimerkiksi koulutukseen, työkokemukseen, harrastuksiin tai järjestötoimintaan.

Mieti, missä olet hyvä ja onko sinulla jotain aikaansaannoksia, joita kannattaisi nostaa esiin. Moni on sokea omalle osaamiselleen – todennäköisesti osaat enemmän, mitä ajattelet osaavasi.

Kun vahvuudet ovat tiedossa, tee omasta osaamisestasi markkinoiva paketti, joka herättää rekrytoijan kiinnostuksen. Tärkeintä on osata kertoa omasta osaamisestaan kirjallisesti esimerkiksi CV:ssä ja LinkedInissä sekä suullisesti sopivan tilaisuuden tullen esimerkiksi verkostoitumis- tai työhaastattelutilanteessa.

Ole aktiivinen somessa

Verkostoitumiseen keskittyvä LinkedIn on edelleen ykkössomekanava liike-elämässä työskenteleville. Ei riitä, että profiilisi löytyy sieltä, vaan sitä tulee myös päivittää. Hyvästä LinkedIn-profiilista löytyy tiivistelmä omasta osaamisesta, lista työhistoriasta ja työtehtävät auki kirjoitettuna.

Viisi työelämän kontaktia eivät vakuuta työnantajaa, vaan LinkedIn-tuttuja kannattaa hankkia enemmän. Aktiivisuus somessa auttaa pitämään sinut mielessä. Tykkää ja kommentoi sekä postaa edes silloin tällöin jotain, jolla osoitat olevasi oman ammattikuntasi asiantuntija. Muista, että noin 80 prosenttia työpaikoista ei tule koskaan avoimeen hakuun, vaan paikat täytetään verkostojen kautta.

Myös Twitter on hyvä kanava saada näkyvyyttä työmarkkinoilla. Sitä käytetään myös työpaikkailmoitusten jakamiseen.

Päivitä CV

CV:n tärkein tehtävä on tuoda esiin oma osaaminen. Monilla CV on pelkkä lista vuosilukuja ja tehtävänimikkeitä, jotka eivät kerro mitään todellisista taidoista. Tee CV:n alkuun tiivistelmä, jossa kerrot, mitä osaat ja millä perusteella. Muista avata työtehtäväsi – näin rekrytoijan ei tarvitse arvailla, mitä tehtävä on mahdollisesti pitänyt sisällään.

Yksi tapa erottua CV:llä on panostaa visuaalisuuteen. Helppokäyttöisiä ja tyylikkäitä pohjia tarjoaa esimerkiksi Canva. Huolehdi kuitenkin, että CV on selkeä ja helppolukuinen eikä visuaalisuus mene sisällön edelle.

Panosta hakemukseen

Hakemusta kirjoittaessa on tärkeää tunnistaa CV:n ja hakemuksen ero. Kun CV:stä käy ilmi yleisesti, mitä olet tehnyt ja mitä osaat, hakemuksen on tarkoitus olla varta vasten räätälöity hakemaasi työpaikkaa varten.

Hyvä hakemus huokuu kiinnostusta ja motivaatiota kyseistä yritystä ja työpaikkaa kohtaan. Älä pelkästään sano, että olet kiinnostunut, vaan perustele myös miksi.

Pidä yllä ammattiosaamista

Jos mielii halutuksi työmarkkinoilla, ammattiosaamisen tulee olla tätä päivää. Maailma muuttuu vauhdilla, joten seuraa omaa alaasi ja aikaa. Hanki lisäkoulutusta tai pidä muuten huoli ammatillisen osaamisen kehittymisestä.

Asennetta peliin

Persoona on tärkeämpi tekijä työnhaussa kuin mitä kuvittelisi. Pidä mielessä, että rekrytoija ei koskaan hae pätevintä vaan sopivinta tyyppiä tehtävään. Tosiasia on, että ihmiset haluavat tehdä töitä hyvien tyyppien kanssa.

Mieti, minkälainen tunnelma huoneeseen tulee, kun astut ovesta sisään. Aitous, positiivisuus ja kohteliaisuus ovat usein työnhaussa valttikortteja. Muista, että persoona jää mieleen, joten ole rohkeasti oma itsesi. Asenne ja motivaatio auttavat erottumaan joukosta.

Asiantuntija: Business- ja uravalmentaja Pilvi Nybom, InCoaching Oy.