Pelastusalan ammattilaiset saivat lisäoppia raskaan kaluston onnettomuustilanteisiin, kun koulutuskiertueen neljäs tilaisuus eteni Poriin. Kiertueen oppisisältö kehittää pelastajien osaamista ja työturvallisuutta. Tavoitteena on saada pelastettavat hoitotoimenpiteiden piiriin mahdollisimman nopeasti.

– Oikeat toimintamallit onnettomuustilanteessa voivat lisäksi tuoda tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen säästöt turvallisuuden silti vaarantumatta, muistuttaa projektipäällikkö Markku Haikonen.

Raskaan kaluston koulutuskiertue syntyi vuoden 2014 hyvien kokemusten jälkiaaltona.

– Koulutimme tuolloin pelastusalan henkilöstöä sähkö-, hybridi- ja maakaasuautojen onnettomuustilanteisiin varautumiseen. Kiertue sai hyvän vastaanoton, ja materiaalia on käytetty monissa henkilöstökoulutuksissa. Kehitimme jatkoksi raskaan kaluston koulutuksen, joka käy kymmenellä paikkakunnalla, Haikonen kertoo.

Raskaan kaluston koulutuspäivä nostaa keskiöön pelastushenkilöstön työturvallisuuden, pelastettavien nopean hoitoon saamisen ja onnettomuuksien seurannaisvaikutusten minimoinnin. Päiväohjelmaan kuuluu teoriaopiskelua ja käytännön tehtäviä.

Koulutusta uusimmalla hyttikalustolla

Aurinko porottaa asfalttikenttään Porin pelastusharjoitusalueella. Äänessä on kiertuekouluttaja vs. paloesimies Samu Kemppi Keski-Suomen pelastuslaitokselta. Kuulolla on palomiehiä Satakunnasta, Pirkanmaalta ja Kanta-Hämeestä.

– Demonstroimme tilanteen, jossa kuljettaja on jäänyt puristuksiin hyttiin. Käymme läpi erilaisia vaihtoehtoja, kuten tankolevittimen, puukkosahan ja metallipyörösahan käyttöä. Lopuksi testaamme ketjuvetotekniikan, Kemppi kertoo.

A-Vakuutus on aktiivisesti mukana kehittämässä pelastustoimen osaamista ja toimittaa osan kiertueella tarvittavista hyteistä. Mukaan on valittu uusinta hyttikalustoa, koska materiaalit ja rakenteet ovat muuttuneet merkittävästi viime vuosina.

– On tärkeää, että pelastusalan ammattilaiset pääsevät testaamaan laitteitaan uusissa, nykyajan rakenteissa.

Päivän aikaan tutuksi tulevat muun muassa uusi kuorma-autotekniikka ja kuljettajien kriisiapu. Koulutettavat perehtyivät myös raskaan kaluston sähkö- ja hybridiratkaisuihin sekä paineistetun CNG-kaasun ja nesteytetyn maakaasun ratkaisuihin.

Lisäksi palomiehet pohdiskelivat, miten eri onnettomuustilanteessa kannattaa ottaa huomioon ajoneuvot ja pintarakenteet. Kouluttajat esittelivät, miten eri menetelmävalinnoilla voidaan hallita omaisuudelle aiheutuvia vahinkokustannuksia.

– Säiliöauto-onnettomuuksissa kokonaiskustannuksiin vaikuttaa tuntuvasti, miten tankin sisältö otetaan talteen, voidaanko se hyödyntää vai päätyykö ongelmajätteeksi. Lastin myyntikelpoisuuden säilyttäminen voi tuoda onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin suuriakin säästöjä, samoin se, voidaanko purkaa venttiilien kautta vai tehdäänkö reikiä säiliön kylkiin, Haikonen kertoo.

Oma lukunsa ovat myös lämpösäädellyt kuljetukset.

– Jos tuotteet pääsevät sulamaan, koko lasti on pilalla, Haikonen jatkaa.

Koulutuskiertueella on esillä myös uutta kalustoa, jotta koulutettavat pääsevät tutustuvat tuoreimpaan tekniikkaan ja löytävät nopeasti esimerkiksi turvavarusteet ja päävirtakytkimet. Porissa esiteltiin tuliterä 13-litrainen, 500 hevosvoiman 6x2/4 Scanian puoliperävaunun vetoauto, jolle oli ehtinyt kertyä mittariin vasta 500 kilometriä.

– Autossa on käytetty Euroopassa tyypillistä, mutta Suomessa hiukan harvinaisempaa akselistoratkaisua. Uudistuksia on tehty muun muassa korirakenteeseen ja aerodynamiikkaan. Kuljettajan näkyvyyttä on parannettu, ja turvallisuutta lisäävät myös hätäjarruavustin, kaistanvaihtovaroitin, mukautuva vakionopeudensäädin ja led-ajovalot. Uutuutena on myös sivuturvatyyny ratin turvatyynyn lisäksi, luettelee Ville Nevalainen Scanialta.

Koulutuksen toteuttaa Metropolia Ammattikorkeakoulun autotekniikka yhteistyössä Suomen Palopäällystöliiton, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön ja Pelastusopiston kanssa.

Koulutuskiertue jatkuu syksyllä, jolloin on luvassa vielä kuusi paikkakuntaa.

Koulutuspaikkakunnat on sijoitettu maantieteellisesti eri puolille Suomea, joten kaikilla pelastuslaitoksilla on mahdollisuus kätevästi lähettää osallistujia.