Alkanut vuosi on ollut monelle kuljetusyrittäjälle tuskainen. Polttoaineen hinta on pysytellyt poikkeuksellisen korkealla viime syksystä lähtien eikä tilannetta näytä kirkastavan edes kevätaurinko.

Kuljetusalan etujärjestö SKAL:in barometrin mukaan historiallisen korkea dieselin hinta rassaa noin 40 prosenttia kuljetusalan yrityksistä ja lisää kuljetuskustannuksia noin 400 miljoonalla eurolla.

SKAL on tehnyt valtiovarainministeriölle ehdotuksen niin sanotun ammattidieselin käyttöönotosta ja verokäytännöistä. Kyseisessä EU:n hyväksymässä veromallissa osa tankatun dieselin verosta palautetaan auton haltijalle. Hallitus on ilmoittanut aloittavansa ammattidieseljärjestelmän valmistelun yhtenä ratkaisuna kuljetusalan energiakriisiin. 

Laukaalaisen Rekka Groupin kehitysjohtajan Suvi Widgrénin mukaan SKAL:n esitys ja sen pohjalta valmisteltava verouudistus olisi alalle tervetullut helpotus. Se ei kuitenkaan enää ehdi kaikkien kuljetusyrittäjien pelastajaksi.

– Kallis polttoaine on vienyt meilläkin tuloksen tappiolle ja yrityksen kassakriisiin, sillä polttoainekulut menevät suoraan kassasta. Talvikausi ja kaluston suurempi polttoaineen kulutus pahentavat tilannetta entisestään, kuljetusyrityksessä myös osaomistajana työskentelevä Widgrén huokaa.

Hinta painaa valintapuntarissa

Rekka Group tarjoaa kuljetuspalveluita suomalaisille ja kansainvälisille metsä-, energia-, rakennus-, lääke- sekä elintarviketeollisuuksille. Vuonna 2015 perustetun yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 6,5 miljoonaa euroa ja sen työllisti 60 henkilöä.

Yhtiöllä on yhteensä 23 säiliöajoneuvoyhdistelmää, jotka liikennöivät ympäri maata.  Vahvasti kasvava kuljetusyritys syntyi viime vuoden lopulla, kun K-S Bulk ja SFK-kuljetus fuusioituvat.

– Jossakin vaiheessa hintoja saadaan toki kompensoitua laskutuksessa, mutta näin kovassa ja äkillisessä nousussa se on mahdotonta. Iso osa asiakkuuksista pyörii vuosisopimuksilla ja meilläkin kymmenen tärkeintä asiakasta tuo 85 prosenttia liikevaihdosta. Ja vaikka viesti menisikin perille, vie päätöksenteko isoissa yhtiöissä aina aikaa.

Synkistä pilvistä huolimatta kehitysjohtajan katse on tiukasti eteenpäin. Tavoitteena on tänäkin vuonna 25 prosentin kasvu.

– Hinta on kuljetusalalla edelleen tärkeä valintakriteeri. Jos se ei miellytä, haetaan edullisempi vaihtoehto vaikka ulkomailta. Me haluamme silti uskoa myös laatutekijöihin, sillä saako edullisimmalla hinnalla aina parasta? Meillä keskiössä on myös osaava henkilöstö, toimitusvarmuus, uusiutuva kalusto, digitaalisuuden hyödyntäminen sekä vastuu ympäristöstä ja ihmisistä, Widgrén huomauttaa.

Moni taksiyrittäjä on tienhaarassa

Kallis diesel on tiennyt tiukkoja aikoja myös taksiautoilijoille. Espoolainen Kai Andersson on istunut taksiauton ratissa vuodesta 1977 lähtien ja yrittäjänäkin yli 35 vuotta.

Vastaavaa ja yhtä nopeaa polttoainekulujen lisäystä ei ole hänen mukaansa aiemmin nähty, vaikka autojen energiatehokkuus on jopa puolittunut takavuosista. Kohonneiden hintojen lisäksi polttoainekustannusten osuutta nostaa taannoinen ja myös kritisoitu taksiuudistus, joka yhdessä laskeneen kysynnän kanssa on lisännyt tuottamattomia kilometrejä ja tyhjänä käyttöä.

– Kun edellä mainitut tekijät yhdistää yhteiskunnan ostamiin ja rajusti kilpailutettuihin kuljetuksiin, on polttoainekulujen osuus liikevaihdosta helpostikin tuplaantunut muutaman vuoden takaisesta. Tämä laittaa alan toimijat ahtaalle. Taksoihin kasvaneita kuluja on vaikea siirtää, sillä alan kilpailu on erittäin kovaa ja selviytymistaistelu kiivaimmillaan.

Taksiliiton puheenjohtajana toimiva espoolaisautoilija pelkääkin, että kalliina pysyvä polttoaine on monelle kannattavuusrajalla toimivalle taksiyrittäjälle se viimeinen pisara pohdittaessa yritystoiminnan jatkamista.

– Tässä on ollut itsellänikin pari tappiollista vuotta, mutta pakko on katsoa vain eteenpäin. Tuota raskaamman liikenteen tavoittelemaa ammattidieselin veronpalautusta rajoittanee sen EU-rajaus yli 7500 kg:n painoluokkiin, joten se ei valitettavasti liene sovellettavissa takseihin. Kaikki hyvät ideat ovatkin tässä tilanteessa tervetulleita, Andersson toteaa. 

Lue lisää:

Nobina sähköistää bussikalustoaan vauhdilla

Kuljetusyritykset aktivoituvat ilmastotalkoisiin

OP:n asiantuntijat tuntevat toimialasi riskit ja haasteet vuosien kokemuksella. Saat OP:lta räätälöidyt ratkaisut henkilöstösi, ajoneuvokaluston sekä omaisuuden ja toiminnan turvaksi. Lue lisää ammattiliikenteen vakuutuksista.