Sosiaalisen median aikakaudella erikoiset asiat voivat olla miljoonien eurojen arvoisia. Esimerkiksi tällainen: 75-vuotias mies katsoo kameraan ja sanoo: ”No niin”.

Videon ansiosta miljoonat ihmiset tietävät, että Vilpe Oy on suomalainen kattotarvikkeita, ilmanvaihtoratkaisuita sekä älykattoja tekevä yritys.

Miten lyhyistä huumorivideoista Tiktokissa tuli yli kahdenkymmenen miljoonan liikevaihdolla operoivan teollisuusyrityksen markkinoinnin ydintä?

Kansainvälinen yritys

Vilpen toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen istuu toukokuun alussa 2025 Vantaalle avatun toimiston kokoustilan pöydässä.

Toimitiloja Vilpellä on myös Puolassa, Ukrainassa, Baltiassa ja Ruotsissa. Ja tietenkin Mustasaaressa, josta Vilpe sai alkunsa. Pian mennään myös Yhdysvaltoihin, Saikkonen sanoo. Hän on Vilpen johtaja toisessa polvessa.

Firman aloitti se mies, joka tänä päivänä kerää miljoonia katsojia sanomalla Tiktokissa ”No niin”.

Kaikki alkoi kattoremontista

Eero Saikkonen aloitti rakennusalan työt 16-vuotiaana. Ensin hän oli maalari, kunnes opiskeli Vaasan teknillisessä opistossa rakennusmestariksi.

Hän oli töissä Lemminkäisellä vuonna 1973, kun edessä oli vaikea urakka. Kristiinankaupungissa piti rakentaa voimalaitoksen katto meren vieressä 80 metrin korkeudessa.

– Isä on kertonut, että joka viikon päätteeksi johtajat huusivat, kun urakka ei sujunut, Tuomas Saikkonen kertoo.

Eero Saikkosen mielestä ongelma ei ollut työntekijöissä vaan vehkeissä. Piti suunnitella omat, hän ajatteli, ja aprillipäivänä vuonna 1974 hän kehitti ensimmäisen sienikiinnikkeen. Sillä kattohuopa kiinnitetään eristekerroksen läpi katon kantaviin rakenteisiin.

Siitä alkoi yritystoiminta – jonka Lemminkäinen tarjoutui ostamaan muutamaa vuotta myöhemmin.

2 000 markalla.

– Isä tuumasi, että vähän enemmän rahaa pitäisi saada, eikä myynyt.

Se oli hyvä päätös. Vuonna 1984 valmistui ensimmäinen tuotantolaitos Mustasaareen. 1990-luvulla lama ja devalvaatio olivat viedä firman konkurssiin, mutta hankalista ajoista selvittiin vaihtamalla kattokiinnikebisneksestä ilmanvaihtoratkaisuihin.

Poika, Tuomas Saikkonen, pestattiin kauppatieteiden maisterin opintojen jälkeen firmaan vuonna 2015. Hän eteni eri tehtävien kautta toimitusjohtajaksi vuonna 2020.

Sitten tuli koronakriisi, ja sen myötä Tiktok.

Varaston tyypit saivat idean

Tuomas Saikkonen kertoo, että Vilpellä on hyvin matala hierarkia. Siksi hän hengailee usein varaston tyyppien kanssa kahvilla.

Tuomas Saikkonen istuu toimiston tuolissa
Vilpellä on matala hierarkia, ja idea Tiktok-videoihin tulikin johdolle suoraan varaston tyypeiltä, Tuomas Saikkonen kertoo. 

Juuri heiltä tuli idea siihen, että Tiktokiin kannattaisi alkaa ladata sisältöä.

– Minulla ei ollut Tiktokia, vaikka olin tehnyt gradun huumorista viraalissa videomainonnassa. Mutta varaston kaverit sanoivat, että tehdään vaikka tanssivideota. Jotain piti tehdä: yrityksen brändi oli hajuton, väritön ja mauton.

Vilpelle palkattiin markkinointi-ihminen, jolla oli taustaa Tiktokin hyödyntämisestä. Kesällä 2021 alkoi videotuotanto. Tarkoitus oli testata, auttaisiko Tiktok tuomaan lisää asiakkaita Suomessa ja ulkomailla.

Jotain piti tehdä: yrityksen brändi oli hajuton, väritön ja mauton.

– Kokeiltiin kaikkea, puhuttiin toimialasta, näytettiin tehdasta ja tuotteita. Mutta se, mikä lopulta toimi, oli ihmiset, Saikkonen sanoo.

Vilpen viraalit videot

Vilpen ensimmäinen "viral moment" oli video siitä, kun tuoteinsinööri Nico Stenroos testasi erilaisia liimoja videolla. Sitten hän haistoi liimaa.

– Se oli se "huffing sound", nuuhkaisu, mikä videossa veti – kaikkihan ovat joskus haistaneet liimaa, jengi samastui siihen. Se sai 400 000 katselukertaa.

Seuraavaksi Tuomas Saikkosen isästä Eerosta tuli Tiktok-julkkis. Suosio liittyi paitsi vanhemman herrasmiehen vähäsanaiseen ja rauhalliseen olemukseen, myös suomen kieleen. Vilpe oli alkanut julkaista videoita siitä, miten vaikea kielemme on.

Vilpe alkoi julkaista videoita siitä, miten vaikea kielemme on.

Eräs esimerkki oli sanapari ventilation ja ilmanvaihto.

– Kun isäni sanoi sen sanan suomeksi, jengi innostui.

Yhdellä videolla Eero Saikkonen laitettiin sanomaan ”No niin”. Ei muuta.

– Se keräsi miljoona katsojaa.

Vuonna 2022 vietettiin Vilpen myöhästyneitä 45-vuotisjuhlia. Yhtäkkiä Saikkosen puhelin alkoi piipata uudelleen ja uudelleen. Syy oli Vilpen Tiktok-tili. Siellä oli julkaistu video, jossa firman työntekijä Kirill Osipov kertoi japanin kielen osaamisestaan, animesta ja kopiokoneista.

– Sille videolle tuli 2,5 miljoonaa näyttökertaa.

Tähän päivään mennessä Vilpen Tiktokissa on katselukertoja noin 100 miljoonaa, tykkäyksiä noin 2,5 miljoonaa ja seuraajia 100 000.

Miten Tiktok-menestys kääntyy bisnekseksi?

Kun huumorivideoilla alkoi olla paljon katselijoita, pikkuhiljaa myös videot, joissa esiteltiin Vilpen tuotteita, alkoivat saada näkyvyyttä.

Eräässä videossa kerrottiin, minkä vuoksi katoilla olevat, tuulessa pyörivät ilmanvaihtojärjestelmät eivät ole toimiva ratkaisu.

– Sitä katsottiin 800 000 kertaa, ja sen myötä tuli seitsemän potentiaalisen ison asiakkaan yhteydenottoa ympäri maailmaa.

Pikkuhiljaa myös videot, joissa esiteltiin Vilpen tuotteita, alkoivat saada näkyvyyttä.

Kun Vilpe julkaisi videon älykattoinnovaatiostaan, maailman suurimpiin kuuluvan kiinteistöyhtiön teknologiajohtaja otti yhteyttä Tiktokissa.

Osittain Tiktokin ansiota on, että Vilpe on nyt lähdössä Yhdysvaltain markkinoille.

Yhdysvalloissa valtava potentiaali

Saikkonen kertoo, että Yhdysvalloissa on meneillään teollisuuden renessanssi. Maan infrastruktuurin parantamiseen, vihreään siirtymään ja sirutehtaisiin on myönnetty valtavia avustuspaketteja.

– Osavaltiot myöntävät 25–50 prosentin tukea yrityksille, jotka investoivat heidän osavaltioihinsa. Eli he maksavat parhaimmillaan puolet vaikkapa tuotantolaitoksemme rakentamiskustannuksista.

Yhdysvalloissa on meneillään teollisuuden renessanssi.

Lisäksi kun tuotanto on Yhdysvalloissa, ei poukkoileva tullipolitiikka ole riskitekijä, kun Donald Trump sahaa edes takaisin ulkomailta tulevien tuotteiden tullien kanssa.

Rakennettavaa älykattopinta-alaa Yhdysvalloissa piisaa, Saikkonen kertoo.

– Suomessa rakennetaan tasakattoja vuodessa parhaimmillaan 4 miljoonaa neliötä. Olemme laskeneet, että jos saamme kolmen prosentin siivun Yhdysvaltain tasakattomarkkinoista, se on jo 8 miljoonaa neliötä.

Tavoitteena on, että vuonna 2026 Vilpellä on Yhdysvalloissa yhden suomalaisen ja kymmenen yhdysvaltalaisen ihmisen tiimi, joka alkaa rakentaa bisnestä.

”No niin”, kelpaa perustaja Eero Saikkosen nyt sanoa.