Ajaessaan ambulanssilla pitkin poikin Pohjois-Savon haja-asutusalueita ensihoitajat Pasi Mattinen, 55, ja Mika Wickstrand, 48, kuulivat potilailtaan monta kertaa saman toiveen. Kunpa joku kävisi ja auttaisi seuraamaan omaa terveydentilaa turvallisesti.

He pistivät merkille, että terveyspalveluita vähennetään ja keskitetään isoille paikkakunnille. Kaukana palveluista asuvilla oli huoli avun saamisesta. Näin alkoi kehittyä idea liikkuvasta terveysmittauspalvelusta.

Mitä kauempana keskustasta potilas asuu, sitä myöhäisemmässä vaiheessa hän usein hälyttää apua. Joskus avun hakemista pitkitetään niin kauan, että kiire on todellinen.

Yrittäjät mittaavat terveysarvoja ja tarjoavat terveysneuvontaa tulemalla kuntalaisten luokse.

Miehet tutustuivat aiemmassa työssään Kuopion Ensihoito ja sairaankuljetus -yrityksessä. Nyt Mattisella, Wickstrandilla ja kolmannella osakkaalla Pertti Ahosella on oma yritys.

He perustivat Tepi Terveyspalvelut Oy:n vuonna 2009. Yrittäjät mittaavat terveysarvoja ja tarjoavat terveysneuvontaa tulemalla kuntalaisten luokse.

Lisäksi heidät tapaa ambulansseineen ensiapupäivystäjinä muun muassa urheilu- ja moottoriurheilutapahtumissa, taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakouluttajina sekä alkusammutus-, ensiapu- ja järjestyksenvalvojakurssien opettajina.  

Liikeidea kypsyi pöytälaatikossa

Miehet saivat apua yrityksen perustamiseen, liikeideaan hiomiseen ja sen potentiaalin tarkasteluun Pohjois-Savon TE-toimiston yritysneuvojalta.

Alkutaival kuitenkin kangerteli. Kun he ehdottivat kunnille yhteistyötä ennaltaehkäisevien terveyspalveluiden tuottamisessa, ehdotukset eivät ottaneetkaan tulta.  

– Vuonna 2009 tapasimme nykyisen Itä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajan Markku Tervahaudan, joka oli tuolloin Leppävirran kunnanjohtajana. Häneltä saimme hienoja neuvoja. Hänestä idea terveyspalveluiden ja -mittausten viemisestä kuntalaisten luokse oli hyvä mutta niin innovatiivinen, että olimme kymmenen vuotta aikaamme edellä, Mattinen sanoo ja naurahtaa.

Vihreisiin huppareihin pukeutuneet valkoiset miehet nojaavat toisiinsa ja hymyilevät, taustalla kaksi ambulanssia.
Yrittäjillä on yhä päivätyönsä. Mika Wickstrand toimii Pohjois-Savon hyvinvointialueella ensiavussa sairaanhoitajana, ja Pasi Mattinen on Pohjois-Savon hyvinvointialueen logistiikkavastaava.

Tervahauta kehotti yrittäjiä verkostoitumaan kolmannen sektorin järjestöjen kanssa. Yrittäjät ottivat yhteyttä muun muassa Sydänliiton Kuopion paikallisyhdistykseen sekä diabetes- ja syöpäyhdistyksiin.

Yritys pidettiin pystyssä mutta liikeidea jäi kypsymään pöytälaatikkoon noin kymmeneksi vuodeksi. Myös ensihoitajan työ vei miesten aikaa yritystoiminnan kehittämiseltä.    

Sairauksien varhainen havaitseminen tuo säästöjä

Viisi vuotta sitten ystävykset ottivat liikeidean uudelleen esille. Tarve liikkuville terveyspalveluille oli lisääntynyt merkittävästi, ja julkisen terveydenhuollon keskittämistarpeet olisivat lähitulevaisuudessa ilmeisiä.

He ryhtyivät viemään omakustanteisesti liikkuvia terveysmittauspisteitä apteekkeihin ja kylätaloille. Niissä mitataan esimerkiksi verensokeria, hemoglobiinia, veren rasva-arvoja ja verenpainetta.

Mittaukset maksavat muutamasta eurosta 24 euroon. Asiakas saa tulokset heti, ja yrittäjät antavat mitattaville henkilökohtaista neuvontaa hyvinvoinnin parantamiseksi.  

Kuvassa valkoinen mies soittaa rumpuja ja toinen soittaa kitaraa, ympärillä musiikkilaitteita.

Jos työkiireiltä jää aikaa, yrittäjät jammailevat omalla toimistollaan.

– Emme jaa monisteita, vaan asiakkaat tutustuvat terveydentilaansa ja sen riskitekijöihin meidän kanssamme keskustelemalla ennen kuin sairaudet muuttuvat vakavammiksi, Wickstrand sanoo.

Kun sairaudet huomataan ajoissa eikä erikoissairaanhoitoa tarvita, syntyy säästöjä ja kansanterveys kohenee.

– Kerrankin saimme mittauspisteellämme yhden päivän aikana kiinni viisi ihmistä, joilla oli piilevä eteisvärinä. Se voi pahimmillaan johtaa aivoinfarktiin. Joskus asiakas passitetaankin mittauspisteeltä suoraan päivystykseen, Wickstrand jatkaa.  

Potilassuoja tuo yksityisyyttä

Yrittäjät kehittävät jatkuvasti uutta. Uusin innovaatio on potilassuoja, joka syntyi potilaiden tarpeiden pohjalta. Moni paareilla kuljetettava joutuu suojaamaan kasvojaan niin säältä kuin uteliaiden kännykkäkameroilta. Miesten uusin keksintö on paareihin ja sairaalasänkyyn kiinnitettävä kuomu.

– Tepi-sCover-potilassuoja sopii ambulanssien ja paaritaksien yleisimpiin paarimalleihin. Se on käytössä jo joissakin paaritakseissa Joensuun ja Pohjois-Savon alueella. Suoja on otettu käyttöön myös joissakin yksityisissä ambulansseissa Virossa, Mattinen kertoo.  

Jokainen matka suunnitellaan yksilöllisesti. Jos ajetaan sukujuhliin, miehet ovat sielläkin hoitajina pukeutuneina tilaisuuden luonteen mukaisesti.

Yrittäjät toivovat, että tuote kerää kiinnostusta kotimaassa, mutta koska Suomen markkinat ovat rajalliset, tavoitteena on saada myytyä potilassuojia myös ulkomaille.

Yritys käy parhaillaan keskusteluja myynti- ja markkinointiyhteistyöstä kansainvälisen toimijan kanssa.

Ambulanssilla torikahville

Uutta on myös kiireetön matkahoivapalvelu heille, joiden liikkumista rajoittaa vamma tai jatkuvaa hoitoa vaativa sairaus. Heillä sukujuhlat, torikahvit tai muut mieluiset menot jäävät herkästi väliin.

– Mahdollistamme hoivaa ja hoitoa tarvitsevien asiakkaiden matkustamisen ambulanssilla toivottuihin paikkoihin. Luomme turvallisen ja viihtyisän ympäristön matkustamiselle, Wickstrand lupaa.

Jokainen matka suunnitellaan yksilöllisesti. Jos ajetaan sukujuhliin, miehet ovat sielläkin hoitajina pukeutuneina tilaisuuden luonteen mukaisesti. Palvelun hintaan vaikuttavat muun muassa matkan kesto ja ruokailut.

Kuva ovesta, jossa lukee Piä konttor Staff only.
Tulevaisuudessa Tepi Terveyspalvelut toivoo voivansa olla myös työnantaja.

– Esimerkiksi päivän matka Kuopiosta Kolille ja takaisin maksaa noin 1000–1500 euroa ilman Kelan korvausta. Kela-korvauksen saaja maksaa siitä vain 25 euroa suuntaansa. 

Yrityksen taloudellinen tila on vakaa, sillä miehet eivät ole ottaneet suuria taloudellisia riskejä hankkimalla esimerkiksi kolmatta ambulanssia. Kunnianhimo, yrittämisen into ja asiakkaiden palaute kannustavat jatkamaan.

– Eräs asiakas sanoi terveysarvojen mittauspäivänä, että palvelumme on parasta, mitä hänen kylälleen on ikinä tapahtunut.