Bensan myynti loppui asemalla – kaikkien aikojen tulos: ”Asiakkailta tuli ryöppy tukea”
Lisää aiheesta
Suomen paras lounas pelasti Matin ja Liisan aseman. Siellä tehdään entistä parempaa tulosta, vaikkei polttoainetta enää saa.
Vuonna 2024 lapinlahtelainen liikenneasema Matin ja Liisan asema oli tiukan paikan edessä. Uutta ympäristölupaa ei herunut, ja polttoaineen myynti piti lopettaa.
Päätös ei tullut yrittäjille yllätyksenä. Koska asema sijaitsee pohjavesialueella, paikallinen ELY-keskus oli varoitellut asiasta aiemminkin.
– Tosi ahdistavalta se silti tuntui, kylmältä rätiltä kasvoille. Mutta ilman sitä ahdistusta emme olisi lähteneet kehittymään näin voimakkaasti, Matin ja Liisan aseman yrittäjä Jouni Majala kertoo.
Hän pyörittää asemaa yhdessä veljensä Timo Majalan kanssa. Yritys on ollut Majalan perheen omistuksessa jo 35 vuotta. Nimi viittaa Lapinlahdelta kotoisin olleen Juhani Ahon Rautatie-romaaniin.

Vaikeita hetkiä on ollut ennen viime vuottakin. Kun veljesten isä kuoli vuonna 1993, valuuttaluotoilla ostettu asema ja kovat korot jäivät poikien kontolle. Lama-aikana monella rahat olivat tiukassa ja asiakkaita kävi vähän.
– Jouduimme aika nuorina miehinä raskaiden ajatusten eteen. Mietimme, miten selviämme, Jouni Majala kertoo.
Myös koronavuodet ja juuri niitä ennen tehty laajennus pistivät yrittäjät tiukille. Silloin vaikea tilanne ratkesi, kun yöaukiolosta luovuttiin.
Vaikeuksista huolimatta huoltoasemayrittäminen on aina ollut mieluisaa hommaa.
– Täytän kohta 58 vuotta ja välillä mietin, että joko riittäisi, mutta eihän näitä systeemejä voi jättää. Teemme tätä ihminen ihmiselle. Sieltä se liekki tekemiseen tulee.
Kaksi ja puoli metriä salaattia
Kun bensapumput kerran tuli sulkea, Majalat päättivät panostaa erityisesti lounaspöytään. He laajensivat lounasbuffetin salaattipöytää 2,5 metriä pitkäksi.
Tulevaisuudessa valikoimaa on tarkoitus laajentaa entisestään. Majalan mukaan hyvälaatuisille proteiineille on paljon kysyntää etenkin kuntoilijoiden keskuudessa.
Salaattien lisäksi tarjolla on aina kolme lämmintä ruokaa, keitto ja laaja jälkiruokapöytä lettuineen ja kiisseleineen.
Kaikki salaatit tehdään samana aamuna omassa keittiössä.
– Tällaista määrää salaattia ei kukaan jaksa tehdä kotona. Ja salaattiin ei koskaan kyllästy. Mikään ei tule pussista valmiina, Jouni Majala sanoo.
Meillä on ihan normaalia, että kun pöydässä on kolme ukkoa syömässä ja neljäs tulee, hänellekin raivataan tilaa.
Panostus on kannattanut. Syksyllä 2024 Matin ja Liisan aseman lounas voitti Suomen paras lounas -kilpailun.
Voitto tuli samaan osoitteeseen myös vuonna 2025.
– Se havahdutti siihen, että meistä tykätään taukopaikkana. Asiakkailta tuli ryöppy tukea, ja heidän takiaanhan me tätä työtä teemme.
Majala uskoo, että menestyksen salaisuus oli kotikutoinen ruoka, hyvä hinta-laatusuhde ja lämmin tunnelma. Lounas on usein niin suosittu, ettei kaikille riitä omaa pöytää.

– Meillä on ihan normaalia, että kun pöydässä on kolme ukkoa syömässä ja neljäs tulee, hänellekin raivataan tilaa. Kukaan ei ole koskaan valittanut siitä, että joutuu syömään vieraiden kanssa.
Majala antaa kiitosta myös asiakkailta saadulle tuelle ja aseman työtekijöille. Moni heistä on käynyt Matin ja Liisan asemalla jo vuosikymmeniä.
– Parasta tässä työssä ovat asiakkaat, henkilöstö ja läheiset yhteistyökumppanit. Yksi porukka siivoaa pihat, toinen sisätilat ja kolmas tekee lumityöt, Majala sanoo ja jatkaa:
– Perunatkin tulevat paikallisilta toimijoilta. Heillä kaikilla on sama halu palvella kuin meilläkin. Koko kylä on toiminnassa mukana. Se tuo sisältöä elämään.
Historian parhaat tulokset
Matin ja Liisan asemalla käy päivittäin noin tuhat asiakasta, joista vähintään viisisataa syö lounaan tai muun lämpimän ruoan. Vilkkaus näkyy tuloksessa.
– Viime vuodet olemme tehneet historiamme parhaita tuloksia. Se, että polttoainemyynnistä piti luopua, pakotti meidät miettimään asioita uudelleen.
Taloudellisesti polttoaineiden myynnin lopettaminen tarkoitti noin kolmen ihmisen palkan menettämistä.
Jos summaa ei olisi pystytty kattamaan lounasmyynnillä, toimintaa olisi täytynyt supistaa ja ihmisiä irtisanoa.
– Tosi moni muukin liikenneasema on nostanut lounaansa tasoa meidän voittomme myötä. On herätty siihen, kuinka merkittävä juttu hyvä lounas on.

Majalan mukaan Matin ja Liisan aseman yrittäjille on ollut aina tärkeää, että kyläyhteisö voi hyvin. Yrityksen voitot on sijoitettu liiketoiminnan kehittämiseen.
Nyt on tarkoitus laajentaa tiloja ja tuoda Lapinlahden kulttuurihistoriaa entistä vahvemmin esiin. Suunnitteilla on esimerkiksi 150-paikkainen monitoimitila, jossa voitaisiin järjestää esimerkiksi tapahtumia ja seminaareja.
Myös kahvilaa ja omaa Lapinlahti-kahvia on ideoitu.
– Monta kertaa vuosien varrella on tehnyt mieli lyödä hanskat tiskiin, mutta tämä yhteisö on aina vienyt voiton.
Majala uskoo, että sitkeys ja periksiantamattomuus on kannatellut heitä. He eivät ole luovuttaneet tiukoissakaan paikoissa.
Haasteet ovat opettaneet pitkäjänteisyyttä ja antaneet uskoa tulevaan.
– Olen kiitollinen siitä, että olemme selvinneet kaikesta ja pystymme työllistämään yli viisikymmentä ihmistä.

