Akkutesti on usein ainoa luotettava keino sähköauton akun kunnon selvittämiseen. Täyssähköauton ajoakun kuluneisuus tai alkavat viat eivät selviä silmämääräisellä tarkastelulla tai autoa koeajamalla, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen

Akkutestin tekemiseen on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja.

Merkkikorjaamon akkutesti

Merkkikorjaamot voivat tehdä akkutestin automerkkikohtaisella testerillä, joka antaa kattavasti tietoa akun SoH-arvosta (State of Health) ja yksittäisten akkukennojen kunnosta. SoH kertoo ajoakun varauskyvyn, eli kuinka paljon akun kapasiteettia on jäljellä uuteen vastaavaan autoon verrattuna. 

SoH-arvon alenemaan voivat vaikuttaa akun luontainen kuluma tai yksittäiset rikkoutuneet kennot. Useissa autoissa vioittuneet kennot voidaan vaihtaa yksittäin, mikä on paljon edullisempaa kuin koko akun vaihto.

Merkkiriippumattoman palvelun testi

– Tarjolla on myös merkkiriippumattomia testejä, Vesalainen sanoo.

– Niissä autolla ajetaan testilaite OBD-porttiin kytkettynä niin kauan, että täyteen ladatun akun varaustaso on laskenut alle 20 prosenttiin. Testilaite lähettää datan analysoitavaksi testipalvelua tarjoavalle yritykselle, ja asiakas saa raportin akun kunnosta muutamassa päivässä. Raportti kertoo akun SoH-arvon sekä energiasisällön ja toimintamatkan suhteessa uuteen akkuun. Yksittäisten kennojen tarkka kunto, ei tällaisessa testissä yleensä selviä.

Verkkokaupasta voi saada reilulla satasella testin, jossa akku ajetaan täydestä latauksesta alle 20 prosenttiin. Tällöin asiakas asentaa ja irrottaa OBD-porttiin tulevan testilaitteen itse, ja palauttaa sen testin päätyttyä.

Vastaavan testin voi ostaa palveluna sähköautoihin erikoistuneesta korjaamosta. Palvelupakettiin saattaa kuulua esimerkiksi testilaitteen asennus, poisto, testiajoon liittyvä ohjeistus sekä tulosten tulkintaa. Näin vain testiin liittyvä ajorupeama jää auton omistajalle.

Jos haluaa tarkkaa tietoa akun yksittäisten kennojen kunnosta, kannattaa teettää testi automerkkikohtaisella testerillä. Testin hintaa kannattaa kysellä merkkikorjaamolta.

Käytettyyn sähköautoon kannattaa teettää akkutesti ennen ostopäätöksen tekoa.

Neuvottele akkutesti kaupan ehdoksi

Akun korjauttaminen maksaa vähintään tonnin ja uusiminen tuhansista euroista kymppitonneihin.

Vesalainen suosittelee teettämään käytettyyn sähköautoon akkutestin aina ennen ostopäätöksen tekoa. Testiin kannattaa investoida omaa rahaa, jos myyjä ei sitä suostu maksamaan. Asiallisesti tehty testi tuo ostajalle mielenrauhaa. 

– Autoliikkeille ei välttämättä ole vielä muodostunut selkeää toimintamallia akkujen testaamiseen. Uskon, että jatkossa ainakin osa liikkeistä ottaa testin osaksi sähköauton myyntiprosessia. 

Akkutakuu ei korvaa akun tavanomaista kulumista

Täyssähköautojen akkutakuut kattavat merkistä riippuen usein 5–8 vuotta tai 100 000–200 000 ajokilometriä. Takuu ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista – esimerkiksi akkukapasiteetin aleneminen 70 prosenttiin takuuaikana voi olla normaalia kulumista. 

– Akkutesti kannattaa, vaikka akkutakuuta olisi jäljellä. Testi antaa tärkeää tietoa akun varauskyvyn alenemasta. Sen jälkeen voi pohtia, onko auto järkevä ostos ikäänsä ja myyntihintaansa suhteutettuna, ja riittääkö auton toimintamatka omiin ajotarpeisiin. 

Akkutestauksen lisäksi on tärkeä tarkastaa myös akkukotelon lommot ja painumat. Ne ovat katsastuksessa hylkäysperuste. Tarkastusta varten auto on nostettava ylös asiallisella nosturilla. Tämä onnistuu esimerkiksi auton kuntotarkastuksessa.

– Puolueettoman tahon tekemä kuntotarkastus on suositeltava toimenpide käytettyä autoa ostettaessa, käyttövoimasta riippumatta. Kuntotarkastuksia tarjoavilta yrityksiltä voi tiedustella, kuuluuko sähköauton akkutestikin kuntotarkastuspakettiin, Vesalainen sanoo.