Täyssähköauton hidas lataaminen kotipihassa tai työpaikan pakkiruudussa on edullista ja kuluttaa vähemmän sähköauton akkua kuin suurteholataaminen. Pidemmillä reissuilla sähköauton lataaminen julkisessa latauspisteessä on kuitenkin monesti tarpeen.

Energiateollisuuden asiantuntija Tuukka Heikkilä kertoo sähköautojen latausasemaverkoston kasvaneen kovaa vauhtia 2020-luvulla. Nyt oman ajoreitin varrelta on jo verrattain helppoa löytää latauspiste, joka syöttää auton ajoakkuun virtaa latausaseman tyypistä riippuen 50–350 kilowatin teholla. 

Suurteholla puoli tuntia riittää lataamiseen

Heikkilän mukaan suurteholla ladattaessa uusien ja uudehkojen sähköautojen akun varaus kipuaa tyhjästä noin 80 prosenttiin 15–30 minuutissa. Lataus siis onnistuu ruokailun tai kauppakäynnin lomassa. Talvikaudella latausta voi nopeuttaa käyttämällä monissa uusissa sähköautoissa olevaa akun esilämmitystoimintoa.

Latauspisteen tehokkuuden lisäksi latausaikaan vaikuttaa auton kyky ottaa energiaa vastaan ja usein myös latauskentällä samanaikaisesti ladattavien autojen määrä. Jos ladattavana on samanaikaisesti useita autoja, latausajat voivat pidentyä.

Vuoteen 2027 mennessä korttimaksu on mahdollinen vähintään 50 kW:n latauspisteillä eikä käyttäjäksi tarvitse rekisteröityä. 

Heikkilä opastaa tutustumaan latauskartta.fi -sivustoon, josta näkee kaikki Suomen julkiset latauspisteet lataustehoineen. Karttanäkymään voi valita kaikki latauspisteet tai vain tietyn tehoiset pisteet.

− Latauspiste kannattaa valita ajotauon pituuden ja auton lataustehon mukaan. Yleisesti ottaen, mitä suurempi latausteho, sitä enemmän lataus maksaa. Lataushinnat on nähtävissä latausasemia operoivien yritysten verkkosivuilta tai mobiilisovelluksista, Heikkilä sanoo.

Lataaminen julkisessa latauspisteessä edellyttää yleensä rekisteröitymistä tietyn latausoperaattorin asiakkaaksi, maksukorttitietojen antamista sekä operaattorin mobiilisovelluksen lataamista. Sovelluksesta näkyvät latauspisteiden sijainnit ja lataushinnat. Lataus käynnistetään sovelluksella tai erikseen hankittavalla latauskortilla tai tägillä.

− EU:n AFIR-asetus tulee muuttamaan latauksen maksukäytäntöjä. Vuoteen 2027 mennessä kaikilla vähintään 50 kW:n latauspisteillä on mahdollistettava korttimaksu lataamisen yhteydessä. Näin asiakkaan ei välttämättä tarvitse enää rekisteröityä käyttäjäksi, Heikkilä kertoo.

8 Suomen merkittävintä latauspisteoperaattoria:

ABC-lataus
•    Valtakunnallinen latausasemaverkosto S-ryhmän ABC-asemien, ruokakauppojen ja hotellien yhteydessä. Pisteiden lataustehot 22–150 kW:iin.
•    Lataaminen ABC Mobiili -sovelluksella, edellyttää rekisteröitymistä.
•    Kilowattiperusteinen hinnoittelu. Lataus veloitetaan maksukortilta lataamisen päätyttyä.  

Ionity
•    Saksalaisten autovalmistajien yhteisyritys. Keskittynyt suuritehoisiin (350 kW) latauspisteisiin. Euroopan laajuinen latausasemaverkosto. Etelä-Suomessa 6 latausasemaa.
•    Lataaminen tiettyjen autovalmistajien mobiilisovelluksella tai Fortumin Charge & Drive -mobiilisovelluksella, edellyttää rekisteröitymistä. 

K-Lataus
•    Valtakunnallinen latausverkosto K-ruokakauppojen, K-Citymarketien ja K-Rautojen yhteydessä. Pisteiden lataustehot 11–200 kW. K-Latauksen verkostossa on myös Ionityn 350 kW:n latauspisteitä.
•    Lataaminen K-Lataus -sovelluksella, edellyttää rekisteröitymistä. Hankittavissa avaimenperää muistuttava tägi latausta helpottamaan.
•    Kilowattiperusteinen hinnoittelu. Lataukset veloitetaan maksukortilta kuukausittain. 

Lidl
•    Valtakunnallinen latauspisteverkosto Lidl-kauppojen yhteydessä. Pisteiden lataustehot 22–50 kW.
•    Lataaminen Lidl Plus -mobiilisovelluksella, edellyttää rekisteröitymistä. Kertaluonteiset lataukset onnistuvat ilman sovellusta. 

Motolataus
•    Latausasemat 33 Motonet-tavaratalon yhteydessä. Vain 6:lla asemalla pikalatauspiste (maks. teho 50 kW).
•    Lataaminen maksetaan Motonet-kanta-asiakaskortille ladatulla Motosaldolla tai erikseen ostettavalla saldokortilla.
•    Kilowattiperusteinen hinnoittelu.

Neste MY Uusiutuva Lataus -asemat
•    Latausasemat viiden Neste-liikenneaseman yhteydessä. Verkosto laajenee 10 asemaan vuoden 2023 aikana. Pistekohtainen latausteho maks. 150 kW.
•    Lataaminen Neste-mobiilisovelluksella, Neste-yrityskortilla tai pankkikortilla. 
•    Kilowattiperusteinen hinnoittelu.

Tesla Supercharger
•    Globaali latausasemaverkosto. Suomessa 25 latausasemaa, joista 18:lla voidaan ladata myös muita automerkkejä. Latausnopeus maks. 250 kW.
•    Lataaminen Tesla -mobiilisovelluksella, edellyttää rekisteröitymistä.

Virta
•    Virta hallinnoi digitaalista latausalustaa, asemia operoivat kumppanitoimijat (mm. sähköyhtiö Helen). Latausasemia yli 30 maassa. Suomessa satoja latauspisteitä, valtaosa Etelä-Suomessa.
•    Lataaminen Virta-mobiilisovelluksella tai latauskortilla. Edellyttää rekisteröitymistä Virran järjestelmään.
•    Asemakohtainen hinnoittelu. Veloitus perustuu ladattuihin kilowatteihin ja latausaikaan. Lisäksi Virta-palvelusta maksetaan 1 euron kuukausimaksu. Laskutus maksukortilta kuukausittain.

Tiesitkö? 

Suomessa oli tämän vuoden toisen neljänneksen päättyessä 1394 vähintään 100 kW:n julkista suurteholatauspistettä. Viime vuonna vastaavana ajankohtana pisteitä oli vain 454 kappaletta. Pisteiden määrä kasvoi siis yli 200 prosentilla. Eniten asemia on Etelä-Suomessa, vähiten Lapissa.
Lähde: Sähköinen liikenne ry

Lue myös:

Kannattaako ostaa pari vuotta vanha sähköauto?

Harkitsetko auton ostamista toiselta yksityishenkilöltä? Näin vältät mahdolliset huijaukset