Moottoripyörän kunnon tarkastaminen ja keväthuollon tekeminen on tärkeää paitsi toimivuuden, myös turvallisuuden kannalta. Teetä huolto ammattilaisella, jos olet epävarma omasta osaamisestasi huollon suhteen.

Aloita pyörän keväthuolto puhdistamalla pois talven aikana varastossa kertynyt pöly. Käy samalla läpi mahdolliset löystyneet pultit ja ruoste- ja muut jäljet. Varmista, ettei pyörässä tai sen letkuissa ole vuotoja.

Tarkista renkaiden ilmanpaineet ja urien syvyys. Älä aja liian vanhoilla renkailla, sillä niiden kovettunut kumiseos tekee heikentää pitoa. Erityisesti keväällä tien pinta on vielä kylmä ja liukas, joten riski kaatumiselle on suuri.

Jos vaihdoit öljyn ja suodattimen jo syksyllä, tarkista että öljyä on riittävästi ja sen koostumus on normaali. Noudata öljyn valinnassa ja vaihtovälissä pyörän maahantuojan suosituksia. Jos suodatin on likainen, se on pestävä tai vaihdettava uuteen.

Tarkista, että kytkin toimii oikein ja että jarrut ovat kunnossa. Varmista, että jarrupaloissa ja levyissä on riittävästi pintaa. Käy läpi myös tulpat, ilmansuodatin, kytkin, jarrut, letkut, laakerit ja vaijerit. Jos käytössäsi on ketjuvetoinen pyörä, puhdista ja voitele ketjut. Muista myös säännöllinen ylläpitovoitelu esimerkiksi jokaisen tankkauksen yhteydessä.

Lataa akku täyteen ja mittaa akkujännite ennen akun asennusta takaisin paikoilleen. Jos akkua ei ole poistettu pyörästä talven ajaksi, tarkista akkunesteen taso ja lisää nestettä tarvittaessa.

Testaa vielä, että ajo- ja jarruvalot sekä vilkut toimivat ja säädä peilit.

Olisiko aika päivittää ajovarusteet uusiin?

Asianmukaiset, ehjät ajovarusteet tekevät moottoripyöräilystä mukavaa ja turvallista. Näkyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä moottoripyörä on vaikea havaittava liikenteessä. Kirkkaat värit kypärässä tai keltaiset liivit helpottavat muun liikenteen huomaamaan motoristin paremmin.

Kypärän pitää olla oikean kokoinen sekä turvallisuuden että käyttömukavuuden vuoksi. Kypärän valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota ainakin istuvuuteen, mukavuuteen, visiiriin, väriin, hihnan lukitukseen ja melutasoon.

Kypärän lisäksi koko kehon suojaava vaatetus antaa motoristille suojaa paitsi viimalta ja sateelta, auttaa pienentämään vaurioita kaatumisissa tai kolareissa. Kunnon ajoasussa selkä, lonkat, polvet, nilkat ja kyynärpäät ovat erityisen hyvin suojattuina.

Ota käyttöön vuodenaikahinnoiteltu vakuutus

Vaikka ajaisit moottoripyörällä vain kesälomalla, tarvitset pakollisen liikennevakuutuksen. Pohjola Vakuutuksen moottoripyörävakuutus on hinnoiteltu vuodenaikojen mukaan. Vakuutus on aina voimassa, mutta talvikuukausilta maksat vähemmän, jolloin sinun ei tarvitse tehdä liikennekäytöstäpoistoa. Voit siis halutessasi ajaa vaikka koko vuoden.

Moottoripyörävakuutuksen hinnoitteluun vaikuttavat muun muassa pyörän sylinteritilavuus, vakuutuksenottajan ja ajoneuvon ikä sekä käyttökunta. Jos sinulla ei ole vahinkohistoriaa, voit saada vakuutuksellesi jopa 40 prosentin lähtöbonuksen. Tarkista moottoripyörävakuutuksen hinta laskurilla ja osta vakuutus verkosta.

Muistathan, että jos pyörä on ollut pois liikennekäytöstä, se pitää ilmoittaa takaisin liikenteeseen ennen ajamista. Liikennekäyttöönoton voi tehdä Traficomin palvelussa.

Pohjola Vahinkoapu auttaa vahinkotilanteissa

Pohjolan Vahinkoapu -sivustolta saat selkeät ohjeet erilaisiin vahinkotilanteisiin. Jos esimerkiksi pyöräsi ei käynnisty tai matkasi keskeytyy vian tai vaurion vuoksi, voit olla yhteydessä Pohjola Vakuutuksen kumppanina toimivaan REDGOon.

REDGO antaa ohjeita ongelmatilanteisiin tien päällä ja järjestää tarvittaessa hinauksen korjaamolle. Ohjeiden saaminen ja hinauksen tilaaminen onnistuu nopeasti sähköisesti, mutta Vahinkoapu 24/7 numerosta 0303 0303 saat halutessasi palvelua myös puhelimitse.

Tutustu Pohjola Vahinkoapuun

Jutun asiantuntijana toimi Pohjola Vakuutuksen Product Specialist Teuvo Kaipainen

​Juttu on julkaistu alunperin 6.5.2020 ja sitä on päivitetty 7.4.2021 sekä 17.4.2023.

Lue myös:

Motoristien kriisipalvelu auttaa hädän hetkellä – kuolema on aina raskas auttajallekin

Mopo, skootteri, kevari, mopoauto – mitä nuoren kuskin tulee tietää liikenteessä?