Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen suosittelee autoilijoita tekemään säännöllisesti seuraavat rutiinitarkastukset ja toimenpiteet talvisin, kun on aikeissa lähteä ajamaan pakkaskeleillä.

Tarkista ajoneuvon akun kunto

Nykyautojen runsas ja paljon sähköä kuluttava tekniikka rasittaa akkua. Tarkista akun kunto säännöllisesti. Pakkaskaudella akku rasittuu erityisesti silloin, jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Akku ei silloin ehdi latautua kunnolla.

Myös esilämmitys polttoainelämmittimellä kuluttaa auton akkua. Autolla olisi hyvä ajaa talvisaikaan riittävän pitkiä matkoja, jos käyttää lisälämmittimiä. Vartin lämmityksen jälkeen on siis hyvä ajaa ainakin puolen tunnin mittainen lenkki.

Jos et aja talviaikaan pitkiä matkoja, voi akun kuntoa parantaa akkulaturilla. Lohkolämmitin tai säteilylämmitin ei vaikuta akun kuntoon.

Muista nämä asiat lisälämmittimiä käyttäessäsi

Auton esilämmitys jouduttaa jään sulamista tuulilasista ja ehkäisee myös sivu- ja takalasien huurtumista, mutta esilämmitykseen käytettävät lisälämmittimet pidentävät myös moottorin ikää, siinä missä kylmäkäynnistys rasittaa konetta huomattavasti.

Auton esilämmitys kannattaa aloittaa jo silloin kun lämpötila on laskenut +5 asteeseen. Sisätilalämmitin lämmittää auton sisäilmaa samalla kun moottorilämmitin lämmittää moottoria.

Tarjolla on sekä lohko- tai säteilylämmittimiä että polttoainetoimisia lämmittimiä. Molemmat ovat käytännössä yhtä toimintavarmoja, mutta niiden käytössä on joitakin eroja.

Lohkolämmitin on edullinen hankkia ja asentaa. Sen saa asennettua samaan johtoon akun ylläpitolaturiin. Lohkolämmitin ei kuluta auton akkua kytkeytyessään, vaan ottaa virran talon sähköverkosta. Pakkasaikaan se vaatii pitkän lämmitysajan, usein yli puoli tuntia. Sen käyttö on riippuvaista sähköpistokkeesta pysäköintipaikalla. Johto pitää muistaa aina kiinnittää ja irrottaa pysähtyessä tai lähtiessä.

Polttoainetoiminen lämmitin (Webasto, Eberspächer tai Binar) on tehokas. Usein jo 15 minuutin lämmitys riittää pakkasesta riippumatta. Se ei vaadi sähköpistoketta auton viereen ja voidaan kytkeä päälle kellolla, kaukosäätimellä tai kännykällä.

Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa kuitenkin akkua, sillä lämmittimen vesipumppu ja auton sisätilapuhallin kytkeytyvät, kun vesi on riittävän lämmintä. Tällainen lämmitin voidaan varustaa akun ylläpitolaturilla, mutta se edellyttää sähköjohdon kytkennän pysäköitäessä.

Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa jonkin verran auton omaa polttoainetta lämmitykseen. Lohkolämmitin on ekologisen ja hintatietoisen valinta, mutta hintavammassa polttoainekäyttöisessä lämmittimessä on omat mukavuusetunsa.

Miten varautua, jottei dieselauto hyydy pakkasella?

Dieselautoissa kannattaa huomioida talvikeleissä eritysesti se, että polttoaineensuodattimen vedenerotin tai suodatin tyhjennettäisiin talven alla. Sinne kiteytynyt vesi jäätyy helposti ja voi aiheuttaa käynnistysongelmia pakkasilla.

Samoin tulisi tankata hyvissä ajoin talvilaadun dieseliä, jos auto on jäänyt käyttämättä pidemmäksi aikaa esimerkiksi etätöiden vuoksi.

Auton sisätilat lämmitetään ajon aikana vain moottorin tuottamalla hukkalämmöllä. Modernin dieselin hyvä hyötysuhde voi näkyä silloin siinä, ettei auto pysy lämpimänä ajon aikana. Tämän vuoksi moni dieselauto onkin varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, joka tuottaa moottoriin ja ohjaamoon tarvittavan lisälämmön. Se lisää tietenkin polttoaineen kulutusta.

Tukeva skrapa ikkunoiden puhdistukseen

Vältä ajoa igluautolla! Auton katolla oleva lumi voi ajettaessa aiheuttaa vaaratilanteen itsellesi, mutta myös takanasi tulevalle autolle, jos lumi lentää vaikkapa toisen auton tuulilasiin.

Puhdista lumi pois auton katolta ja konepelliltä. Puhdista myös tuulilasi huolellisesti, samoin oikeanpuoleiset ikkunat, josta suunnasta lähestyviä sinun on väistettävä. Varaa aamuisin riittävästi aikaa, että ehdit poistaa jään ja lumen ennen kuin lähdet ajamaan.

Tuulilasin puhdistamisessa kannattaa olla varovainen. Tukeva muovinen skrapa on metallista parempi. Skrapa ja lumiharja on hyvä puhdistaa aina käytön jälkeen ja säilyttää esimerkiksi ovilokerossa sen sijaan, että ne pyörivät hiekan joukossa auton lattialla.

Kuumaa vettä ei kannata käyttää tuulilasin puhdistamiseen talvella. Pahimmassa tapauksessa se voi jopa hajottaa lasin.

Tuulilasin skrapaaminen helpottuu ja ikkunalasien huurtuminen vähenee, kun autoa on lämmitetty ennakkoon. Ikkunoita on myös hyvä pestä säännöllisesti, sillä puhtaat ikkunat eivät huurru yhtä herkästi kuin likaiset.

Tarkista talvirenkaiden kunto

Vanhemmiten talvirenkaat kovettuvat, mikä heikentää renkaiden pitoa. Kun renkaiden pito on heikko, se vaikuttaa myös auton lisävarusteina olevien, kuljettajaa avustavien toimintojen tehokkuuteen. Ajonvakaudenhallinta tai automaattinen hätäjarrutus eivät välttämättä toimi, jos renkaiden pito on heikentynyt.

Lue myös: Voiko kymmenen vuotta vanhoilla talvirenkailla vielä ajaa?

Huomioliivi hanskalokeroon - ja muut tärkeät lisävarusteet

Huolehdi, että autossasi on mukana tarvittavat varusteet talven yllätystilanteita varten. Lumilapio, tuulilasin jäänpoistoaine, ensiapupakkaus, mikrokuituliina ikkunoiden kuivaamiseen, huomioliivi, kinnasraappa, tuulilasipeite ja varoituskolmio pelastavat monelta pulmatilanteelta.

Huomioliivi kannattaa sijoittaa autossa siten, että sen voi pukea päälleen ennen autosta nousemista. Esimerkiksi hanskalokero on hyvä paikka.

Pidä mukana myös ylimääräistä vaatetta sen varalta, jos joudut pidemmäksi aikaan odottelemaan apua tien päällä. Tarkista, että mukana olevassa kännykässä on riittävästi virtaa ja 112-sovellus, jonka avulla voit hälyttää apua nopeasti ja helpottaa sijaintisi paikantamista.

Lue myös:

Uusi tieliikennelaki toi muutoksia talvirenkaiden käyttöön

Talviautoilijan muistilista – kiinnitä huomio näihin talvikelillä