Auton lämmitys pakkasilla – tee se oikein niin säästät euroja
Lohkolämmitin, letkulämmitin, säteilylämmitin tai Webasto: auton lämmitys säästää rahaa, kunhan lämmität juuri sopivan pitkään. Eli kuinka kauan?
Auton moottori toimii kaikenlaisissa olosuhteissa, myös ilman esilämmitystä. Auton esilämmitykselle talvella ja pakkasilla on kuitenkin hyvät perustelut: moottorin kuluminen ja polttoaineenkulutus startissa vähenevät.
Jos käynnistät auton kovalla pakkasella ilman esilämmitystä, ylimääräistä polttoainetta kuluu desilitra tai kaksi. Lisäksi ensimmäisten käynnistyksen jälkeisten kilometrien aikana bensiiniä saattaa kulua jopa 40–50 prosenttia enemmän. Vuodessa auton esilämmityksen tuoma säästö polttoainekustannuksissa nousee helposti yli sadan euron.
Ajaminen on myös mukavampaa ja turvallisempaa, kun auton sisätilat lämpiävät nopeammin. Erillinen sisätilanlämmitin eli sähkötoiminen puhallin vaikkapa auton jalkatilassa tuo lisää käyttömukavuutta. Auton lämmitys kuivattaa sisätiloja ja poistaa huurteen sekä jään ikkunoista.
Lämmitä moottoria rittävästi, mutta älä liiottele
Moottorin esilämmitys on paikallaan aina, kun ulkolämpötila laskee alle +5 asteen. Älä kuitenkaan mene liiallisuuksiin:
- Nollakelillä riittää puoli tuntia.
- Alle –10 asteen lämpötiloissa 1 tunti.
- Parinkympin pakkasella 2 tuntia.
Auton lämmitys lohko-, letku- tai säteilylämmitimellä
Ensimmäiset lohkolämmittimet ilmestyivät Suomen markkinoille 1950-luvulla. Nykyään autoihin asennetaan sekä sähkö- että polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä. Sähköautoissa kuten Teslassa ja Nissan Leafissa on jopa ilmalämpöpumppuja.
Ennen vanhaan lohkolämmitin tarkoitti yksinomaan auton moottorin asennettavaa lämmitysvastusta. Moottoritilojen muututtua ahtaammiksi ja moottorien valmistustekniikan kehittyessä ryhdyttiin valmistamaan vesiletkuun kiinnitettävää letkulämmitintä. Sekä lohko- että letkulämmitin lämmittävät auton jäähdytysnestettä, mikä lämmittää moottoria ja myöhemmin auton sisätilaa tehokkaasti. Molempia on saatavilla lähes kaikkiin automalleihin.
Myynnissä on myös säteilylämmittimiä, jotka lämmittävät jäähdytysnesteen sijaan auton öljypohjaa. Jos ajatellaan ainoastaan moottorin kestävyyttä, öljyn esilämmitys on tärkeämpää kuin muutenkin melko nopeasti lämpenevän jäähdytysnesteen kuumentaminen.
Vaikka maastoon: polttoaineella toimivat lisälämmittimet
Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien tunnetuimpia tuotemerkkejä ovat Webasto ja Eberspächer. Auton lämmitys niillä ei ole roikan varassa, ja ne voidaan ajastaa vaikkapa kännykkäsovelluksella. Polttoainekäyttöinen lämmitin on myös nopea: puoli tuntia riittää kovimmillakin pakkasilla. Bensiiniä tai dieseliä ”eberi” kuluttaa puolessa tunnissa noin kolme desilitraa.
Polttoaineella toimivien lämmittimien miinuspuoli on, että ne rasittavat akkua. Akun lataus on syytä varmistaa joko akkulaturilla tai ajamalla autolla aina vähintään yhtä pitkään kuin lämmitystä on käytetty.
Lue myös:
Alijäähtynyt vesi muuraa tuulilasin umpeen – toimi näin
Akku, lämmitys, renkaat – ovatko auton talvivarusteet kunnossa?
Onko autovakuutuksesi ajantasalla? Saat suosituksen ja hinnan autollesi sopivasta vakuutuksesta, kun syötät autosi rekisterinumeron Pohjola Vakuutuksen autovakuutuksen hintalaskuriin. |
Juttu on julkaistu alunperin 11.12.2017 ja sitä on päivitetty päivämäärän osalta 8.12.2022.