Sähköautoilija, ota nämä asiat huomioon talvella
Sähköautoilu on talvella sujuvaa, kun muistat esilämmittää auton ennen liikkeelle lähtöä ja lataat sähköauton akut oikeaan aikaan. Kipakka pakkanen lyhentää jonkin verran sähköauton toimintamatkaa, mihin on hyvä varautua ennakkoon.
Sähköautoilu talvella sujuu nykyisin vaivattomasti, kun sähköautojen latauspisteiden verkosto on monipuolistunut ja autojen teknologia on aiempaa edistyneempää. Kysyimme Helsingin Autoteknillisen Liiton puheenjohtaja Vesa Linja-aholta, mitä on hyvä ottaa huomioon liikkuessaan sähköautolla Suomen talvessa. Linja-aholla on usean vuoden kokemus sähköautoilusta eri automerkeillä.
Pitääkö paikkaansa, että sähköautojen akun kesto heikkenee talvella jopa 30 prosenttia?
Yleisellä tasolla voi sanoa, että tämä on totta silloin, kun talvella on pakkasta yli kymmenen astetta. Itse akku ei sinänsä heikkene, mutta esimerkiksi ohjaamon lämmitys vie talvella enemmän sähköä, akun häviöt ja vastusvoimat ajettaessa kasvavat, mikä lisää sähkönkulutusta. Jos kesällä yhdellä latauksella sähköautolla ajaa huoletta 300 kilometriä, jää talvella pelivaraa 200 kilometriä, tähän kannattaa varautua reitin valinnassa.
Käynnistyykö sähköauto pakkasella samoin kuin kesäaikana?
Sähköauto käynnistyy esimerkiksi 25 asteen pakkasessa kuin palmun alta. Sähköautoissa on kuitenkin eroja. Esimerkiksi Tesla osaa ladata 12 voltin akkuaan, vaikka auto ei olisikaan latauksessa. Sähköautoissa on litiumioniakun ohella apulaitteita varten 12 voltin lyijyakku, joka voi pitkään käyttämättömänä tyhjetä ja aiheuttaa käynnistettäessä ongelmia, vaikka ajoakku olisi täysi. Tällöin käynnistyksessä voi käyttää apuna kannettavaa apuvirtalaitetta.
Miten sähköauton akku ylipäätään kestää kovia pakkasia? Hyytyykö sähköauto polttomoottoriautoa herkemmin?
Mitä kovempi pakkanen, sen lyhyempi on sähköauton toimintamatka. Pakkasella energiankulutus kasvaa, mikä lyhentää sähköauton toimintamatkaa. Litiumioniakku ei kuitenkaan jäädy samalla tavalla kuin tyhjä lyijyakku. Pakkanen ei vaurioita litiumioniakkua, mutta jos akku pääsee kokonaan tyhjäksi, on riskinä akun vaurioituminen.
Mitä kannattaa huomioida, jos sähköauto on pitkään lataamattomana talvipakkasilla?
Tätä kannattaa välttää. Jos ajaa sähköauton tyhjäksi ja litiumioniakku on pitkään tyhjänä, se voi vaurioitua. Käyttämättömänä seisova sähköauto on hyvä pitää kiinni johdossa ja jos se ei ole mahdollista, ladata täyteen. Sähköautoissa on merkkikohtaisia eroja. Kannattaa tarkistaa maahantuojalta, miten menetellä auton kanssa, jos lähtee esimerkiksi talvella Espanjaan ja jättää auton pidemmäksi aikaa seisomaan. Osa sähköautoista on yhteydessä pilvipalvelujen kautta verkkoon, mikä voi tyhjentää akkua pikkuhiljaa.
Missä vaiheessa sähköauto on tehokkainta ladata talviaikaan?
Sähköauton akun lataaminen on sitä hitaampaa, mitä kylmempi akku on. Jos akku on päässyt kylmäksi, auton akunhallintajärjestelmä rajoittaa latausvirtaa, ettei akkuun kerry metallista litiumia, mikä heikentää sitä. Siksi akun lataaminen vie enemmän aikaa.
Hyvä hetki ladata sähköauto täyteen tehoon on heti ajon jälkeen, kun akku on yhä lämmin tai ajastaa lataus niin, että se päättyy juuri ennen kuin autoa tarvitsee. Tehottominta olisi ladata akku sillä välillä, kun akku on ehtinyt jäähtyä ensi ajon jälkeen ja sitten vielä uudestaan ennen ajoa.
Sähkön hintaan liittyvät asiat kiinnostavat varmasti sähköauton omistajia nyt erityisesti ja erilaisten sovellusten avulla sähköauton akun voi ajastaa ja ohjelmoida latautumaan, kun pörssisähkö on huokeimmillaan yön pikkutunneilla.
Miten toimivia latauspisteet ovat pakkasella?
Yleiset latauspisteet toimivat talvellakin moitteettomasti, mutta on hyvä tarkistaa, että latausjohdon kaapeli ei ole jäätynyt, mikä voi aiheuttaa ongelmia. On myös hyvä huomata, että jos auto on ollut parkissa ilman johtoa pidempään, vie sen lataaminen pikalatauksessakin tavallista enemmän aikaa. Kylmän sähköauton akku latautuu 100 kW:n latauksessa vain noin 30–40 kW:n teholla, jos akku on kylmä. Kahvipaussi venähtää silloin herkästi lounastauoksi.
Miten hallittava sähköauto on liukkailla keleillä? Mitä ensimmäistä talveaan sähköautolla ajavan kuljettajan on hyvä tietää?
Sähköauto on muutamaa sataa kiloa painavampi kuin vastaava polttomoottoriauto akkujen painon vuoksi. Lisäksi sähköauton painopiste on matkustamon alla, keskellä ja matalalla, jolloin se on jopa paremmin hallittava kuin polttomoottoriauto.
Ensi kertaa sähköautolla ajavaa kuljettajaa saattaa hämmentää sähköauton moottorijarrutus. Kun nostaa jalan pois kaasulta, sähköauto alkaa jarruttaa automaattisesti ja ladata akkua. Useiden sähköautojen malleissa moottorijarrutus on säädeltävissä. On hyvä kokeilla sähköauton ominaisuuksia vaikkapa tyhjällä parkkipaikalla ennen kuin lähtee liikenteeseen.
Mitä muuta on hyvä huomioida, kun ajaa sähköautolla talvella?
Auto kannattaa esilämmittää ennen liikkeelle lähtöä. Kun akku on valmiiksi lämmennyt, sujuu ajaminen mutkattomasti ja moottorijarrutuskin toimii heti tehokkaasti.
Entä sähköauton talvirenkaiden vaihtaminen? Onnistuuko se omin avuin?
Kun noudattaa sähköauton ohjekirjan neuvoja, on renkaiden vaihtaminen mahdollista itsekin. Kannattaa seurata tarkkaan ohjeita, mistä kohtaa sähköauton nostaminen tulee tehdä. Kun akkukotelot ovat alustassa kiinni, on oltava tarkkana, ettei renkaita vaihdettaessa vahingoita akkukoteloa. Valmistajan takuu voi lakata, jos akkukotelo vääntyy tai vahingoittuu renkaita vaihdettaessa.
Sähköauton kaskovakuutus, eli valintasi mukaan joko Superkasko tai Kevytkasko, antaa turvaa muun muassa kolarin aiheuttamien akustovahinkojen ja hinauksen varalle. Lisäksi sähköauton kasko korvaa esimerkiksi varkauksia ja palovahinkoja. Sekä Super- että Kevytkasko korvaavat aina myös sähköauton latauskaapelille aiheutuneita vahinkoja. Tutustu Pohjola Vakuutuksen sähköautovakuutukseen. |
Lue myös:
Harkitsetko sähköauton ostamista? Lue ensin nämä 10 kohtaa
Sähköauton latauspiste omakotitaloon – tarkasta sähköverkon kunto
Sähköauton lataaminen taloyhtiössä – taloyhtiö, ota huomioon nämä asiat