Vielä muutamia vuosia sitten omaa asuntoa etsivän piti soittaa oman pankkinsa virkailijalle ja kysyä, paljonko asuntolainaa olisi mahdollista saada. Sen jälkeen tuloja ja menoja käytiin puhelimessa läpi.

– Enää ei tarvitse soittaa pankkiin tai varata aikaa neuvotteluun, vaan lainamäärän voi laskea juuri silloin kuin itse haluaa. Ja jos lainan tarve on akuutti, niin vain klikkaamalla voi myös pyytää lainatarjouksen, kertoo OP:n asuntorahoituksesta vastaava johtaja Satu Nurmi.

Jos siis olet ostamassa asunto-osaketta tai kiinteistöä omaan käyttöön, voit täyttää verkkopalvelussa lainahakemuksen ja laskea lainan enimmäismäärän sekä korkomarginaalin.

OP aloitti palvelun ensimmäisenä pankkina Suomessa vuoden 2018 alussa. Ensimmäisen version käyttäjäryhmä oli rajattu, mutta nyt asuntolainan hakeminen verkossa on mahdollista kaikille OP:n asiakkaille sekä heille, jotka eivät vielä ole asiakkaita. Kirjautua voi myös muiden pankkien tunnuksilla.

Lainasta neuvotellaan perinteiseen tapaan

Laina-asiakirjat voi allekirjoittaa sähköisesti. Lainatarjous on voimassa luottopäätöksen, lainan määrän ja korkomarginaalin osalta kolme kuukautta, ja se edellyttää, että asiakas tarjoaa lainalle pankin hyväksymät vakuudet.

Lainahakemuksen ja lainatarjouksen jälkeen kolmas askel on lainaneuvottelu. Se voi tapahtua puhelimessa, verkossa tai konttorissa.

– Kaikkien asiakkaiden kanssa neuvotellaan, ja lainatarjousta seuraa rahoitusasiantuntijan soitto.

Osalle verkon kautta jätetyistä hakemuksista ei voida suoraan myöntää lainatarjousta, vaan hakemus otetaan sisälle pankkiin ja käsitellään perinteiseen tapaan.

Lainaneuvotteluissa tietoja täsmennetään. Tämä tarkoittaa esimerkiksi asuntolainaan oleellisesti liittyvien vakuuksien selvittämistä asiakkaan kanssa. Rahoituisasiantuntijan kanssa voi neuvotella myös lainan korkokatosta ja siitä, miten voi turvata lainan takaisinmaksun esimerkiksi työttömyyden tai sairauden varalta.

Nurmen mukaan esimerkiksi nuoret ensiasunnon ostajat kaipaavat usein konkreettista asiantuntijan tukea lainaneuvotteluissa, koska heille ei vielä ole tietoa siitä, miten prosessi etenee, ja mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa lainan saamiseen ja määrään.

– Jos taas on kiireinen perheellinen, joka on vaihtamassa asuntoa ja hakee kolmatta asuntolainaa, niin verkkopalvelu on oivallinen mahdollisuus ja hyvä työkalu, Nurmi sanoo.

– Ja olipa tilanne mikä tahansa, lainanhaku on hyvä aloittaa verkkopalvelusta. Sieltä saa tärkeää lisätietoa erilaisiin tilanteisiin ASP-lainasta aina sijoitusasuntolainoihin.

Nopeasti kiinni unelma-asuntoon

Hakemuksen täyttäminen ei sido nostamaan lainaa. Se mahdollistaa nopean omien mahdollisuuksien kartoittamisen ja reagoimisen. Tämä on tärkeää, kun ihminen suunnittelee omaa ja perheensä tulevaisuutta. Eivätkä ne timanttiset kohteet kovin kauan myytävinä odottele.

Nurmen mukaan asiakkailta tullut palaute on ollut hyvää – ja sitä seurataan tarkasti. Siksi asuntolainan verkkopalvelua kehitetään Nurmen mukaan koko ajan.

– Asiakkaat ovat kiittäneet nimenomaan nopeudesta. Palautteen perusteella pyrimme jatkuvasti parantamaan palveluamme, ja kehitystä tapahtuu lähes viikoittain. Luomme tästä toimivan kokonaispalvelun.

Lue myös:

Kuinka suuren lainan uskallan ottaa? Nämä asiat on hyvä tietää asuntolainasta

Hyvä palkka, mutta ei säästöjä – saanko asuntolainaa?

Laske asuntolainasi enimmäismäärä ja pyydä lainatarjous

Tiesitkö, että OP:n omistaja-asiakas saa lainastaan OP-bonuksia? Bonuksia voi käyttää vaikkapa välityspalkkion tai uuden kodin vakuutusmaksun hoitamiseen.