Päivä jolloin ihminen syrjäytti robotin
Olemme siirtymässä kiihtyvää vauhtia teknologiassa uudenlaiseen yhteiskuntaan, jossa keinoäly ja robotiikka tarjoavat huimia mahdollisuuksia monille eri aloille – niin myös varainhoitoon. Sijoittaja saattaa hämmentyä sijoitustarjonnan moninaisuudesta. Mistä tunnistaa vastuullisen toimijan?
Digivarainhoito
Maailmalta Suomeen leviää kovaa vauhtia virtuaalinen varainhoito, englanniksi robo advising eli robottineuvonta, jossa varainhoito ja sijoitusneuvonta tapahtuvat internetissä. Tekoälyn avulla on mahdollista saada täysin automatisoitu varainhoitopalvelu kustannustehokkaasti. Käytännössä sijoittaja syöttää verkossa tietonsa ja sijoitettavan summan ohjelmistolle sekä vastaa koneen kysymyksiin muun muassa riskinsietokyvystä. Syötettyjen tietojen pohjalta ohjelmisto ehdottaa sijoituskohteita, jotka käyttäjä halutessaan hyväksyy. Pitkälle automatisoitu sijoituspalvelu ei ole riskitön, koska algoritmien tekemien oletusten vuoksi salkku ei välttämättä vastaa sijoittajan todellisia tarpeita. Tulevaisuudessa digivarainhoito tulee yleistymään.
Syrjäyttääkö robotiikka ihmisen? Tuleeko sijoitusneuvonnasta tarpeetonta?
Mihin pankkien sijoitusneuvojaa tarvitaan, kun on robottineuvontaa ja internet täynnä mahdollisuuksia ketterään varainhoitoon? Mitä hyötyä on pankista, koska voin käydä tarvittavat sijoituskeskustelut kahvipöytäkeskusteluina, internetissä ja sosiaalisessa mediassa? Vastaus on yksinkertainen; pankki tarjoaa asiakkuudenhoidon - henkilökohtaisen palvelun. Asiakkuuden myötä kertyy yhteistä historiaa, joka antaa selkänojaa suurillekin päätöksille. Talouden asiantuntijan kanssa tunneäly kohtaa tekoälyn.
Hyvä paha digitalisaatio
Digitalisaatio ei tarkoita tuotteen muuttamista bittiavaruudeksi ja numeroiksi, vaan se on tapa tehdä nykyisiä asioita toisin. Hyvin todennäköisesti tulevaisuuden työelämässä ihmiset ja robotit muodostavat työpareja. Toisin kuin koneäly, ihminen tarjoaa henkilökohtaisen tunteen. Ihmisten välinen vuorovaikutus on mahdollisuus. Voittaja on se, joka tarjoaa parhaan asiakaskokemuksen.
Kirjoittaja: Hanna Mikkonen, asiakkuusneuvoja, OP Keski-Suomi
@mikkonen_hanna