Huijari vaanii verkossa – terve epäluulo tuo turvaa
OP:n ammattilaiset työskentelevät hartiavoimin verkkohuijausten estämiseksi. Myös asiakkaan oma valppaus on tärkeää: kun muistaa noudattaa muutamaa tärkeää ohjetta, verkkohuijarit jäävät nuolemaan näppejään.
Verkkohuijaukset ovat valitettavasti yleistyneet, ja niiden uhreiksi ovat joutuneet kaikenikäiset ja kaikenlaiset ihmiset. Rikolliset kalastelevat ihmisiltä verkkopankkitunnuksia ja korttien turvatietoja tekstiviestein, sähköpostein ja puhelimitse.
Toinen huijaustapa on yrittää saada uhri suorittamaan maksuja, jotka ohjautuvat rikollisten omille tileille. Tästä on kyse esimerkiksi rakkaus- tai perintöhuijauksissa.
Verkkohuijari painostaa tai vetoaa kiireeseen
Pankki ei koskaan lähteä viestejä, joissa pyydetään siirtymään linkin kautta hoitamaan raha-asioita, joten sellaiset viestit ovat huijausyrityksiä.
Myös jos käsketään kiirehtimään, painostetaan tai pelotellaan, viesti on mitä ilmeisimmin lähetetty rikollisessa tarkoituksessa. Millään pankkiasialla ei ole niin hätä, etteikö ehtisi rauhassa pysähtyä miettimään ja vaikka kysymään neuvoja.
Puhelimessakaan ei pidä ikinä paljastaa pankkitunnuksia, vaikka toisessa päässä väitettäisi mitä. Ja jos joku haluaa maksaa tilillesi rahaa, hän ei tarvitse siihen pankkitunnuksiasi.
– Tilinumeron voi kyllä tarvittaessa antaa, mutta jos esimerkiksi nettikirppiksellä ostaja tarjoaa sinulle linkkiä, jonka kautta saapuva maksu tulisi vahvistaa, kyseessä on huijaus, kertoo OP:n talousrikollisuuden torjunnan turvallisuusasiantuntija Marjo Myllyaho.
Pankki pysäyttää suurimman osan huijausyrityksestä
OP:ssa huomataan ja torjutaan valtaosa verkkohuijausyrityksistä.
Jos pankki havaitsee, että rikollinen yrittää päästä käsiksi asiakkaan rahoihin, se sulkee kortin tai pankkitunnukset. Sulkemisesta ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestillä, joka ei sisällä linkkejä.
– Asiakkaalle voidaan myös soittaa, jos hänen tunnuksensa on suljettu turvallisuussyistä. Puhelussa asiakasta opastetaan jatkotoimenpiteistä, mutta pankki ei ikinä pyydä puhelussa verkkopankkitunnuksia tai kehota tekemään maksuja, Myllyaho sanoo.
Joskus pankki lähettää tekstiviestillä maksusta vahvistuspyynnön asiakkaalle.
– Lue aina tarkasti, mitä vahvistuspyynnössä kysytään. Jos et ole tekemässä tekstiviestissä mainittua toimenpidettä, älä vahvista sitä, neuvoo tunnistautumisesta vastaava tuotepäällikkö Inkeri Jalonen OP:sta.
Hän myös suosittelee laittamaan kaikille tileille käyttörajat.
Pankki estää rikoksia yhteistyössä viranomaisten kanssa
Suurin osa rikollisten perustamista huijaussivuistoista saadaan ajettua alas pankin ja viranomaisten tiiviin yhteistyön ansiosta.
Sen lisäksi OP pyrkii tunnistamaan muun muassa maksuliikenteestä rikollisten tapahtumia, mutta se ei pysty varmistumaan, kenelle maksut ovat menossa. Pankki ei liioin voi jättää asiakkaan hyväksymiä maksuja toteuttamatta tai hidastaa maksuliikennettä.
– Suurin osa rikollisten tekemistä tapahtumista pystytään estämään, mutta pieni osa huijauksista aina onnistuu. Siksi asiakkaiden omaakin valppautta tarvitaan, Jalonen kertoo.
Näin voit välttää verkkohuijauksen
- Älä luovuta pankkitunnuksiasi kenellekään – edes pankki ei kysy sinulta tunnuksiasi.
- Älä klikkaa tekstiviestissä pankin nimissä lähetettyjä linkkejä – pankki ei lähetä sinulle linkkejä, jotka ohjaavat tunnistautumaan.
- Lue vahvistusta pyytävä tekstiviesti tarkasti: oletko tekemässä sitä, mitä viestissä sanotaan.
- Jos joudut verkkohuijauksen uhriksi, ota heti ensimmäisenä yhteys pankkiin ja sulje tunnuksesi ja korttisi.
Lisää tietoa op.fi:ssä: Turvallinen asiointi