Kiinteistövälitysliikkeiden konkurssit eivät ole yllättävä ilmiö nykyisessä asuntomarkkinassa. Kiinteistövälitysliikkeen pitkän aikavälin kannattavuudesta on huolehdittava, ja siksi oikealla tasolla olevasta välityspalkkiosta on oltava selkeä kuva.
Helsingin Sanomat (20.8.2023) kirjoitti kiinteistövälitysliikkeiden lisääntyneistä konkursseista. Ilmiö ei ole yllättävä asuntomarkkinan haasteisissa. Haastavaksi ilmiön tekee osassa liikkeistä ennen konkurssia tehdyt toimet esimerkiksi nimenvaihdoksissa sekä toiminnan jatkaminen konkurssista huolimatta kuten ennen.
Kiinteistövälitysliiketoiminta on luottamusbisnestä. Luottamus ansaitaan luottamusta synnyttävällä tekemisellä. Yhtenä tällaisena tekemisenä on kiinteistövälitysliikkeen pitkän aikavälin kannattavuudesta huolehtiminen. Vain tällä tavalla toimien turvataan kaikkien asuntovälitykseen liittyvien tahojen kohtuulliset odotukset ja oikeudet.
Asiakkaita kiinnostaa, miten liike kykenee täyttämään ne lupaukset, jotka se toimeksiantoa tehtäessä ja toimeksiannon voimassaoloaikana on antanut. Vastaako markkinointi, aktiivisuus sekä ammattitaito luvattua? Syntyykö kiinteistövälitysliikkeen välityksellä turvallinen kauppa kummallekin kaupan osapuolelle?
Yritysten omistajia kiinnostaa toiminnan kehittämisen ja jatkamisen mahdollistaminen alaa koskettavan sääntelyn noudattamisen ohella. Ammattimainen ja kannattava toiminta turvaa myös yrityksen mainetta.
Kiinteistövälitysalalla työskentelevät odottavat riittäviä työnteon puitteita, varmaa palkanmaksua sekä työnantajayrityksen hyvää mainetta. Hyvä työkaverikunta ja maine kun ovat alalla tärkeää pääomaa.
Kiinteistövälityksessä tulovirta tulee pääasiassa asiakkaiden maksamista välityspalkkioista. Tästä syystä on tärkeää, että niin kiinteistövälitysliikkeellä, sen työntekijällä kuin asiakkailla on selkeä kuva oikealla tasolla olevan välityspalkkion tärkeydestä ja merkityksestä. Tinkimällä välityspalkkiota kohtuuttomalle tasolle viedään eväät rationaaliselta toiminnalta.
Toisaalta välityspalkkio on yksi ihmisen isoimmista palvelusta maksamista korvauksista, joten palkkion maksamisella on asiakkaalla oikeus odottaa hyvää palvelua.
Kirjoittaja Pekka Linna on pitkän linjan kiinteistönvälitysammattilainen. Hän työskentelee toimitusjohtajana ja vastaavana hoitajana 01.01.2021 syntyneessä OP Koti Itä-Suomi Oy LKV.ssä. Linnaa kiinnostaa kaikenlainen asuntokauppamaailman meno, blogien kirjoittaminen ja someilu alan ilmiöistä, sekä urheilu vapaa-aikana. Asuminen on tärkeä aihe 14 lapsen isälle.