Keväällä 2021 Warner Musicilla ryhdyttiin pohtimaan vastuullisuusasioita uudesta näkökulmasta. Ajatus oli, että ollakseen vastuullinen yritys heidän pitäisi järjestää myös tapahtumiaan entistä vastuullisemmin.

Warner Musicin kaupallinen johtaja Ville Ahtiainen otti pohjoismaiseen ympäristömerkkiin eli Joutsenmerkkiin ja kysyi, miten se käytännössä onnistuisi.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Joutsenmerkki on mukana kartoittamassa tapahtuman vastuullisuutta.

Mestarit-kiertueen alku oli silloin puolentoista vuoden päässä.
Koska aikaa valmisteluihin oli riittävästi, Mestareista päätettiin tehdä ensimmäinen kiertue, joka toteutetaan mahdollisimman ympäristövastuullisesti.

Joutsenmerkki ehti tehdä ennen kiertueen alkua tarpeeksi tutkimustyötä siitä, millaisia asioita tapahtumajärjestäjän pitää huomioida ympäristövastuullisuudessa.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun Joutsenmerkki on mukana kartoittamassa tapahtuman vastuullisuutta, sanoo asiantuntija Malin Lindfors Joutsenmerkiltä.

Joutsenmerkin Malin Lindfors.
Joutsenmerkin Malin Lindfors on ollut mukana kartoittamassa Mestarit-kiertueen vastuullisuutta.

Tavallisesti yritykset voivat hakea tuotteilleen ja palveluilleen Joutsenmerkkiä, jos se täyttää kategoriansa kriteerit ympäristöystävällisyydestä. Majoituspalveluille on omat kriteerinsä ja ravintoloille omansa.

Tapahtumille Joutsenmerkin kriteerejä ei ollut – tähän mennessä vasta Itävalta on luonut tapahtumille viralliset ympäristömerkkikriteerit.

– Meillä on nyt tekeillä pohjoismainen kartoitus kriteerien luomiseksi. Yhteistyöstä Mestarit-kiertueen kanssa on ollut paljon hyötyä kartoituksessa, Lindfors sanoo.

Viisi osa-aluetta syynissä

Joutsenmerkki tunnisti tutkimustyössään viisi osa-aluetta, joissa tapahtumajärjestäjän piti huomioida kiertueen ympäristövastuullisuus. Niitä olivat tapahtumapaikat, majoitus, tuotanto, logistiikka ja tapahtumatuotteet.
– Tapahtumapaikkojen osalta tärkeä työkalu on ollut Joutsenmerkin laatima tarkastuslista, Ahtiainen sanoo.

Warner Musicin Ville Ahtiainen.
Warner Musicin kaupallinen johtaja Ville Ahtiainen uskoo, että tapahtumien ympäristövaikutuksia syynätään jatkossa entistä tarkemmin.

Listan avulla konserttipaikkojen kanssa on käyty keskustelua muun muassa energiankäytöstä, jätteiden lajittelusta, siivoukseen ja kemikaalien käyttöön liittyvästä vastuullisuudesta, konserttipaikalla tarjottavasta ruuasta ja juomasta sekä ympäristömerkittyjen tuotteiden ja palvelujen käytöstä.

– Ympäristövastuullisuus on huomioitu tapahtumapaikoilla eri tavoin. Esimerkiksi Tampereen uudella Nokia Areenalla jätteiden lajittelu on hoidettu hienosti, Lindfors kertoo.

Kestopulloja ja kierrätettyjä asuja

Yksi konkreettinen ympäristöteko syksyn kiertueella on se, että Warner Musicin henkilökunta ja artistit yöpyvät joutsenmerkityissä Scandic-hotelleissa, joissa ympäristöasiat ovat jo valmiiksi erinomaisella tasolla.

Kiertueella muovipulloja korvataan kestopulloilla, ja lavalla näkyy kierrätettyjä esiintymisasuja. Backstagella tarjoillaan kasvisruokaa.

Myös yleisölle suositellaan majoittumista ympäristömerkityissä hotelleissa.
Tuotannon ja tapahtumatuotteiden vastuullisuudesta on käyty keskustelua artistien kanssa. Heillekin kiertueen toteuttaminen vastuullisesti on tärkeää.

Keskustelun tuloksena kiertueella on esimerkiksi päätetty korvata muovipulloja kestopulloilla, ja lavalla näkyy kierrätettyjä esiintymisasuja.

– Tapahtumajärjestäjä oli joissain asioissa jo ryhtynyt toimimaan entistä vastuullisemmin. He muun muassa tarjoavat backstagella vain kasvisruokaa, Lindfors sanoo.

Logistiikka suunnitellaan tarkasti

Haasteellisin osa-alue Mestarit-kiertueen vastuullisuudessa on logistiikka. Energiakriisin vuoksi kiertueelle ei saatu biokaasulla kulkevaa kuljetuskalustoa.

Kuljetusten vastuullisuutta pyritään parantamaan esimerkiksi suunnittelemalla lavasteiden rakentaminen niin, ettei turhaa kuorma-autoliikennettä pääse syntymään.

Keräämme oppeja kiertueesta, jotta voimme muuttaa tapahtumia vieläkin vastuullisemmiksi.

Konserttipaikat sijaitsevat Helsingissä, Espoossa, Vaasassa, Turussa, Kuopiossa, Oulussa ja Tampereella, joten kiertueen logistiikan ympäristövaikutukset ovat suuret. Toisaalta monella konserttikävijällä on lyhyt matka tapahtumapaikalle, ja ne ovat helposti saavutettavissa julkisella liikenteellä.

Entistä vastuullisempia elämyksiä

OP Ryhmän Product Owner Olli-Pekka Tuuliainen pitää hyvänä sitä, että osuuspankit voivat tarjota entistä useammalle omistaja-asiakkaalle elämyksiä heidän kotinsa lähellä. Hänen mukaansa on hienoa, että asiakkaat pystyvät tekemään vastuullisemman valinnan myös silloin, kun kyse on viihteestä ja elämyksistä.

– Vastuullisuus on mukana kaikessa päätöksenteossamme jo siinä vaiheessa, kun suunnittelemme näitä yhteistyökuvioita. Silti uskon, että jatkossa vastuullisuuden rooli tulee yhä kasvamaan omistaja-asiakkaille tarjottavissa eduissa, Tuuliainen lisää.

Warnerin Ville Ahtiainen muistuttaa, että Mestarit-kiertue on vasta lähtölaukaus ympäristöä huomioiville tapahtumille.

– Keräämme oppeja kiertueesta, jotta voimme muuttaa tapahtumia vieläkin vastuullisemmiksi.

Kuinka vastuullinen keikkakävijä sinä olet?

Katso mitä leikkimielinen testimme antaa vastaukseksi. Klikkaa tästä testiin.

Lue myös:

Yksi kaikkien puolesta

Avalanche ja Blue Jackets virittävät joukkuehenkeä Suomessa

Aamukahvi, metsä ja perhe – nämä asiat rikastuttavat eniten Mestarit-kiertueen tähtien elämää

Lauri Tähkä: ”Teen vain niitä asioita, jotka tuntuvat itsestäni hyviltä”