Tammikuun alusta voimassa ollut hankintatuki on yksi tekijöistä, jotka ovat nopeuttaneet sähköautojen yleistymistä tänä vuonna.

Vuoden 2018 alusta saakka uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja on voinut saada 2000 euroa valtion hankintatukea. Hankintatuki näkyy uuden sähköauton ostajalle suorana alennuksena.

– Uskallan arvella, että elämme murrosvaiheessa, ja lähivuosina sähköautoista alkaa tulla entistä yleisempiä, kuvailee Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Ampuja kertoo, että 10. kesäkuuta mennessä Suomessa oli myyty hankintatuen avulla 100 täyssähköautoa.

Täyssähköautoja on otettu käyttöön tänä vuonna reilusti enemmän kuin viime vuonna. Toukokuun loppuun mennessä Suomessa oli tänä vuonna ensirekisteröity 284 uutta sähköhenkilöautoa. Viime vuoden vastaava luku oli 215. Alkuvuoden selvänä huppuna näkyi maaliskuu, jolloin ensirekisteröitiin enemmän täyssähköautoja kuin koskaan aiemmin.

– Myös markkinoille tulleet uudet täyssähköautomallit ja maan vähitellen laajeneva latauspisteverkosto ovat osaltaan lisänneet sähköautojen rekisteröintiä, Ampuja lisää.

Tuki voimassa vielä monta vuotta

Trafin yksikönpäällikkö Tuovi Tervasmäki kertoo, että autokaupoille suuntaava saa hankintatuen suoraan ostettavan sähköauton hinnan alennuksena.

– Käytännössä tuen hakija antaa valtakirjan autokaupalle, joka hakee tuen Trafilta.

Jos kyseessä on leasing-auto, saman prosessin hoitaa leasing-palveluntarjoaja.

– Tuen voi hakea myös meiltä, jos se ei jostain syystä onnistu suoraan autokaupassa.

Kaikki sähköautot eivät automaattisesti oikeuta hankintatukeen. Tuen edellytyksenä on, että hankittava auto on ennestään rekisteröimätön, täyssähköinen henkilöauto, jonka kokonaishinta on enintään 50 000 euroa. Käytetyt sähköautot tai romutuspalkkion avulla hankitut autot eivät ole tuen piirissä.

Ampuja myöntää, että tieto hankintatuesta ei ole vielä välttämättä saavuttanut kaikkia kuluttajia.

– Onneksi tuki on voimassa vuoteen 2021 saakka, eli tässä on vielä hyvin aikaa. Tiedotamme asiasta parhaamme mukaan.

Hiilidioksidipäästöt kuriin

Hankintatuki on yksi tapa uudistaa Suomen autokantaa ja lisätä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuutta uusissa henkilöautoissa. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan sähkön lisäksi vetyä, maa- ja biokaasua, etanolia korkeana seoksena sekä nestemäisiä biopolttoaineita.

– Myös Suomi on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, ja ajoneuvokannan muuttuminen vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäväksi on yksi keino tavoitteen saavuttamiseksi, Ampuja muistuttaa.

Kansallisen tavoitteen mukaan vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus uusista henkilö- ja pakettiautoista tulisi olla 20 prosenttia vuonna 2020 ja 50 prosenttia vuonna 2025. Vuonna 2030 kaikkien Suomessa myytävien uusien autojen tulisi olla vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöön soveltuvia.

Tavoitteisiin on yhä pitkä matka. Viime vuonna ensirekisteröityjen täyssähköautojen määrä oli 0,4 prosenttia kaikista Suomessa vuonna 2017 rekisteröidyistä henkilöautoista.

Ampujan mukaan kehitystä jarruttaa osaltaan se, että Suomen autokanta on verrattain vanhaa ja uudistuu hitaasti. Suunta on kuitenkin selvästi positiivinen.

– Arvelen, että lähivuosina entistä useampi näkee kaverinsa tai naapurinsa käyttävän ja lataavan sähköautoa, ja siihen liittyvät ennakkoluulot alkavat murtua.

Ampuja lisää, että uusien sähköautojen hinnat tulevat todennäköisesti laskemaan jonkin verran lähivuosina siten, että ne ovat hankintahinnaltaan kilpailukykyisempiä fossiilisia käyttövoimia hyödyntävien autojen kanssa.

– Silloin myös hankintatuen merkitys loppuhinnassa tulee kasvamaan.

Lue myös kuinka Tesla selviytyy kotimaan matkailusta.