Talvilomien aika tarkoittaa monelle auton pakkaamista. Usein lisätilaa suksille, lahjoille ja talvivarusteille löytyy auton katolta.

Henkilöauton katolla kuljettamiseen on olemassa muutamia turvallisuussääntöjä, jotka pakatessa on hyvä muistaa.

Tieliikennelain mukaan kuormaus on tehtävä niin, että kuorma ei haittaa ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä – se ei siis saa esimerkiksi vahingoittaa muiden omaisuutta tai pudota tielle.

– Kattokuorman pitää pysyä paikallaan, joten se on varmistettava huolella, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.

Sääntö koskee myös kattotelineiden ja suksi- tai kattoboksin kiinnitystä. Kun taakkatelineet tai boksi asennetaan paikalleen, kannattaa varmistaa, että asennus on tehty sekä auton että boksin valmistajan ohjeiden mukaisesti.

– Kaikki taakkatelineet ei sovellu kaikkiin autoihin tai kaikkiin bokseihin, Elias Ruutti muistuttaa.

Liian painava kattokuorma on turvallisuusriski

Myös katolle pakattavan tavaran paino on määritelty tieliikennelaissa.

Kattokuorman paino saa olla enintään 10 prosenttia auton kokonaismassasta, ellei autonvalmistaja ole ilmoittanut kuormalle muuta painorajaa.

Kattokuorman sallittuun painoon vaikuttaa myös auton suurin sallittu massa.

– Ajoneuvon suurin sallittu massa ei saa ylittyä. Jos esimerkiksi pelkkä matkustajien paino saavuttaa auton painorajan, katolle ei saa pakata mitään. Joidenkin autojen katolla ei ole sallittua kuljettaa kattokuormaa ollenkaan, Elias Ruutti toteaa.

Liian painava kuorma ei ole turvallinen, sillä se voi vaikeuttaa esimerkiksi auton ohjaamista tai jarruttamista.

Pakatessa on siis hyvä muistutella itseään siitä, kuinka paljon autoon saa kuormata, mikä on auton oma paino ja sille määritelty kokonaispaino.

Noudata valmistajan ohjeita ja painorajaa

Suskibokseissa on yleensä oma painorajansa, jonka on määritellyt boksin valmistaja. Monissa suksibokseissa painoraja on 75 kiloa.

– Voi kuitenkin olla, että boksiin ei voi lastata edes 75 kilon kuormaa, koska auton sallitusta kattokuormasta on ensin laskettava pois kattotelineiden ja boksin paino. Nykyiset boksit ovat aika isoja, ja kun niihin pakataan paljon tavaraa, painorajan ylittymisen riski on melko suuri, Elias Ruutti muistuttaa.

Myös katolle asennettavan pyörätelineen kanssa on niin ikään huolehdittava hyvästä kiinnittämisestä sekä valmistajan antamista ohjeista ja painorajoituksista.

– Katolla kulkevien pyörien kanssa ajoneuvosta voi tulla aika korkea, mikä kannattaa ottaa huomioon katetuissa tiloissa liikkuessa, Ruutti sanoo.

Tarkista käytetyn boksin kiinnikkeet

Suksibokseja myydään myös käytettyinä. Asianmukaisesti käytetty, kolaroimaton ja ehjä suksiboksi on turvallinen, mutta bokseissa voi olla myös vikoja, jotka eivät näy ulospäin: esimerkiksi kiinnikkeet ovat voineet vaurioitua tai boksin materiaali murtua.

– Käytetyn boksin kunto kannattaa tarkistaa huolella, samoin uuden boksin kiinnitys aika ajoin, Elias Ruutti sanoo.

Jotkut kuljettavat suksia kattotelineissä, joita koskevat samat kuormaamiseen liittyvät säädökset kuin boksejakin.

– Telineisiin saa kiinnittää yksittäisiä esineitä kuten esimerkiksi suksia, mutta ei esimerkiksi lautakuormaa, koska sen paikallaan pysymistä ei voi varmistaa, Elias Ruutti sanoo.

Jos ei omista kattoboksia tai -telineitä, onko suksia turvallista kuljettaa auton sisällä?

– Sukset voi pakata auton tavaratilaan tai niin sanotun suksiluukun kautta osittain myös auton sisätilaan, mutta ne on kiinnitettävä hyvin, jotta ne eivät lähde liikkeelle esimerkiksi äkkijarrutustilanteessa, Elias Ruutti neuvoo.

Lue myös:

Auton akun hyytyminen uhkaa talvipakkasissa – käytätkö lisälämmitintä oikein?

Akku, lämmitys, renkaat – ovatko auton talvivarusteet kunnossa?