Edellisessä blogikirjoituksessani keskittyin oman osaamisen tunnistamiseen ja osaamismörön kesyttämiseen. Nyt saat vinkit siihen, miten sanoitat osaamisesi ymmärrettävään ja konkreettiseen muotoon. Tässä kohdassa helpotuksena kaikille, että kenenkään ei tarvitse olla ammatiltaan visuaalinen suunnittelija tai kirjailija, että osaamisen saa myyvään muotoon.

Teksti Anri Helokangas, Talent Acquisition Specialist, OP:n Rekrytointi- ja työnantajakuvatiimi
Kuva Aleksi Humalainen
Julkaistu 5.1.2021

Kun laittaa Googleen hakusanaksi ”CV” ja ”työhakemus”, tulee vastauksia satojatuhansia. Tämä on jopa hämmentävää, sillä näiden työnhaun dokumenttien ainoa tarkoitus on sama eli myydä hakijan tai tekijän osaaminen ja/tai kokemus uuteen organisaatioon.

Rekrytoijat lukevat parhaimmillaan vuodessa tuhansia hakemuksia ja tehtäviä täytetään hakuaikojen ollessa vielä kesken. Miten tästä suosta voi erottautua ja päästä edes haastatteluun? Vaikka dokumentit olisivat yksisarvisen muotoisia tai kaiverruksia kivissä, tulee niiden sisällön eli konkreettisen osaamisen sanoittamisen olla kunnossa. Viime aikoina on ehkä jopa palattu dokumenttitrendissä takaisin näkökulmaan, että yksinkertainen ja konkreettinen on parempi kuin liian visuaalinen ja monimutkainen esitys.

Työnhaun dokumentit eivät ole toistensa kopioita

Tosi usein CV ja hakemuskirje ovat toistensa kopioita. Se ei ole tarkoitus. Hakemus ei ole CV:n tiivistelmä, vaan sen pitää tuoda sinusta ja osaamisestasi sellaista konkreettista lisätietoa, joka ei selviä CV:stä. CV on sisällysluettelosi ja hakemuskirjeessä nämä kokemukset ja osaamiset on sanoitettu auki.

Hakemus on myyntikirjeesi, jossa voit avata syvällisemmin osaamistasi sekä vastata paremmin ilmoituksessa kerrottuihin seikkoihin tehtävän odotuksista. Näiden yhdistelmällä tarkoitus on vakuuttaa vastapuoli niin, että hän haluaa tavata sinut.

Seuraavassa vinkkejä siihen, miten saat dokumentteihin konkretiaa:

1. Selkeässä hakemuksessa on eri asioille omat tilansa ja siinä on maksimissaan neljä kappaletta. hakemuksesta löytyvät aina nimesi, mielellään yhteystietosi sekä haettavan tehtävän tiedot.

Aloitus: Miksi haen tätä tehtävää? Mitä osaamista tuon tullessani? Miksi haluan tähän yritykseen?

Osaaminen ja kokemus: Mitä olen tehnyt aiemmin? Mitä osaan? Missä olen hyvä? Mikä on oletettu lisäarvoni? Saavutukset?

Minä itse: Millainen tyyppi, työskentelijä ja kollega olen? Mitä arvostan työpaikalla? Mitä tuon tullessani tiimiin/ilmapiiriin?

Lopetus: Tiivis loppukaneetti, jossa voi kertoa esim. palkkatoiveen, jos sitä on pyydetty, sekä innostava lopetus.

2. CV:ssä tärkeintä on selkeys ja helppolukuisuus. Se voi olla 1 tai 2 sivua. Selkeyttä tuovat muun muassa selkeästi kiteytetyt osiot. Seuraavat osiot olisi hyvä löytyä CV:stä:

Nimi, yhteystiedot, tiivistelmä sinusta, työkokemus, koulutus, ominaisuudet (mitkä kuvaavat sinua), taidot (mm. IT, muut tehtävässä vaadittavat taidot). Lisäksi siihen voi lisätä kuvan, suosittelijat sekä muuta lisäarvoa antavaa tietoa.

Tärkein vinkki on se, että CV:hen listataan ja avataan ne asiat, joista on hyötyä haettavan tehtävän kannalta. Näitä eivät esimerkiksi ole ikä tai parisuhdestatus. Tärkeimmät työkokemukset kannattaa avata muutamalla lauseella tehtävistä ja vastuista, mutta muut tehtävät voi hyvin niputtaa sopiviksi kokonaisuuksiksi.

3. Erinomainen viimeinen vinkki molempiin dokumentteihin on se, että numerot ja konkretia toimivat aina. Näin ollen, jos sinulla on mahdollisuus kertoa saavutuksistasi esimerkiksi numeroiden kautta, tee se. Yksi hyvä vinkki konkretian lisäämiseksi on se, että mieti osaamistasi sitä kautta, että mikä asia tai miten joku muuttui, kun se oli sinun vastuullasi.

Ei tämä helppoa ole, mutta tässäkin asiassa kehittyy aivan varmasti, mitä enemmän osaamisen sanoittamiseen panostaa. Kannattaa rohkeasti pyytää ulkopuolista henkilöä lukaisemaan dokumentit läpi ja pyytää umpirehellistä palautetta sen suhteen, löytyykö niistä vastaus kysymykseen: ”Mitä sinä osaat?”.

Kirjoittaja Talent Acquisition Specialist Anri Helokangas työskentelee OP:lla Rekrytointi- ja työnantajakuvatiimissä. Tiimin tavoitteena on luoda jokaiselle hakijalle erinomainen hakijakokemus, kehittää rekrytoinnin ketteriä toimintamalleja sekä luoda edellytykset sille, että OP on finanssialan houkuttelevin työnantaja. Anrin henkilökohtaisena intohimona näiden asioiden lisäksi ovat data, analytiikka ja raportointi. Jos hän on joskus myöhässä jostain, yleensä syynä on se, että jokin mielenkiintoinen raportti on jälleen kerran imaissut mukaansa