Koronapandemian aikana on koettu monia synkkiä ja arvaamattomia hetkiä. Myös suuryritykset ovat luovineet kriisin keskellä jo vuoden, mutta johtajilla on silti vahva luotto tulevaan.

Teksti Katja Keitaanniemi, toimitusjohtaja, OP Yrityspankki @KKeitaanniemi
Julkaistu 5.2.2021

Olemme eläneet jo vuoden ajan globaalin pandemian, pysäyttävän kriisin keskellä. Ajassa, jossa epävarmuudesta on muodostunut uusi normaali. Pitkäkestoinen poikkeusaika tuntuu varmasti meistä kaikista uuvuttavalta. HS:n talouden ja politiikan toimituksen esimies Jussi Pullinen peräänkuulutti kolumnissaan 24.1.2021 Suomen tarvitsevan yritysjohtajia, joista paistaa toivo.

Vaikean vuoden aikana monella suuryrityksen johtajalla on varmasti ajoittain painunutkin mieli matalaksi, mutta synkkyyteen suomalaiset suuryritykset eivät ole vaipuneet. Tämä näkyi selvästi OP:n tuoreimmassa Suuryritystutkimuksessa

Pullinen nostaa kolumnissaan esille, että yritykset kaipaavat poliitikoilta ratkaisuja toimintaympäristön vakauttamiseksi. Suuryritystutkimuksessa yli 80 prosenttia vastanneista yrityksistä arvioikin, että Suomen poliittiseen johtamiseen liittyy heidän yrityksensä näkökulmasta epävarmuustekijöitä. Epävarmuuden ajassa yritysten pitäisi pystyä ennakoimaan hallituksen päätöksiä paremmin.

Tulevaisuuteen suuryritykset suhtautuvat realistisesti ja pitkälti ekonomistien ennusteiden mukaisesti: Vajaat 80 prosenttia suuryrityksistä on valmistautunut pitkäkestoiseen matalan kasvun aikaan. Toisaalta tälläkin on valoisa puoli, sillä suuryrityksistä lähes puolet näkee pitkäaikaisessa matalassa kasvussa mahdollisuuksia. Näiden vastaajien osuus oli kasvanut jopa kymmenen prosenttiyksikköä edellisvuoden tutkimuksesta.

Vaikka korona-aika jää historiaan melko synkkänä ajanjaksona, on tapahtunut myös paljon hyvää. Markkinaturbulenssista ja nopeista toimintaympäristömuutoksista huolimatta suuryritykset ovat pystyneet tehostamaan prosessejaan ja muuttamaan toimintaansa ketterästi. On opittu elämään koronaviruksen ja muuttuneen arjen kanssa.

Suuryritystutkimuksesta löytyi paljon muitakin positiivisia asioita. Esimerkiksi alihankkijoihin ja kumppaneihin ollaan sitoutuneita, minkä lisäksi suuryritykset arvostavat vakiintuneita asiakassuhteita. Laahaavista investoinneista on puhuttu paljon, mutta niissäkin tahtotila on korkealla: Lähes 85 prosenttia suuryrityksistä on valmis investoimaan nopeasti, jos lupaus kysynnän käänteestä on uskottava. Lupaavaa on myös se, että yli 90 prosenttia näkee vastuullisuuden kasvavana kilpailuedun lähteenä.

Valoa näkyy jo tunnelin päässä ja toivoa johtajien mielessä. Tutkimustulokset vahvistivat myös omat olettamukseni: suuryrityksillä on vahva itsetunto, kykyä nähdä kriisin yli ja taitoa mukautua maailmassa, jonka tulevaisuudessa varmaa on vain muutos.

Kirjoittaja on OP Yrityspankin toimitusjohtaja ja Harvardin alumni.