Pelillisyys, kilpailullisuus, yhteisöllisyys, rutiineja muuttava (behaviour changing). Siinä neljä avaintekijää, joilla Cuckoo erottautuu kilpailijoistaan ja valloittaa maailmaa.

– Tarjoamme ihmisten työpäivään lisää aktiivisuutta, hauskuutta ja yhteisöllisyyttä. Liikunnan pitäisi olla hauskaa ja helppoa. Lisäksi tarvitaan porkkanoita ja palkintoja, Cuckoon toimitusjohtaja Veera Lehmonen kiteyttää.

Cuckoo houkuttaa ja koukuttaa liikkumaan

Cuckoo-sovellus toimii sekä nettiselaimella että mobiilisovelluksella. Palvelu sisältää fysioterapeutin suunnittelemia hauskoja treeniohjelmia, mieltä rauhoittavia harjoitteita sekä hyvinvointiasiantuntijoiden vinkkejä ja mikrowebinaareja.

Palvelu kannustaa liikkumaan työmatkat, käyttämään portaita hissin sijaan ja käymään happihyppelyillä. Nämä kaikki kerryttävät aktiivisuuspisteitä.

Cuckoossa tiedetään, että pysyvä muutos aiempaa aktiivisempaan työpäivään vaatii asennemuutosta. Siksi sovellus pelillistettiin koukuttamaan ja motivoimaan liikkumaan. Se palkitsee käyttäjänsä kuukausittaisissa arvonnoissa yhteistyökumppaneiden palkinnoilla, kuten Marimekon tuotepalkinnolla tai Ouran sormuksella.

Sovellus mahdollistaa myös kollegoiden aktiivisuuden seuraamisen ja muiden haastamisen. Cuckoon liigapörssi yhdistää kollegat sekä toiset yritykset ja mahdollistaa kisailun.

– Meillä on omat liigat pienille, keskisuurille ja isoille yrityksille, Lehmonen kertoo.

Cuckoo on pelillistetty hyvinvointisovellus, joka kerryttää aktiivisuudesta pisteitä.

Käänteentekevä Slush ja ensimmäinen rahoittaja

Idea taukoliikuntasovellukseen sai alkunsa työharjoittelussa vuonna 2014, kun Lehmonen vielä opiskeli. Päivittäinen istumatyö puudutti, mutta Lehmonen keksi kollegansa Ida Männyn kanssa hyppiä työn lomassa 100 haarahyppyä. Muutkin innostuivat mukaan, ja koko porukan energia nousi välittömästi.

Syntyi idea sovelluksesta, joka koukuttaisi pitämään hauskaa ja liikkumaan. Sovellus sai saman tien nimekseen Cuckoo.

Parivaljakko lähti liikkeelle isolla missiolla: koko maailma pitää saada liikkumaan. He varasivat oman verkkotunnuksen, ja pian sovellukselle löytyi koodari.

Oli käänteentekevää, että joku uskoi ideaamme.

Ensimmäinen pilottiversio oli valmis samana keväällä, ja kesän aikana muutama asiakas pilotoi sitä. Sovellus oli tarkoitus lanseerata Suomessa syksyllä.

He saivat peruutuspaikat Slushiin, josta löytyi rahoittaja pienellä pääomalla. Samalle syksylle varattiin lentoliput Jenkkeihin pitchaamaan eli esittelemään ideaa.

– Oli käänteentekevää, että joku uskoi ideaamme, Lehmonen toteaa.

Sitten tuli raskas takaisku. Cuckoon koodari menehtyi Helsinki City -marathonilla.

– Meillä oli vielä keskeneräinen tuote ja homma alkoi hajota kasaan.

Lehmonen ja Mänty lähtivät kuitenkin sovitusti Jenkkeihin, ja vaikka matka oli raskas, se antoi myös voimia jatkaa.

Jos haluat kasvaa, ajattele isosti

Alun takapakki ei lannistanut Lehmosta. Moni asia epäonnistuu, mutta niistä voi hänen mukaansa oppia.  Cuckoon onnistumisen resepti onkin kova ja sinnikäs työ, verkostojen ahkera rakentaminen ja kyky ajatella isosti. Tämä onkin ollut yksi avaintekijä, joka on johtanut Cuckoon joka vuotiseen kasvuun.

– Kasvun ensimmäinen mahdollistaja on se, että osaa ajatella isosti. Sen pitää näkyä kaikessa. Ensin pitää muuttaa sisäinen ajattelu, Lehmonen toteaa.

Cuckoon maailmanvalloituksen strategiana on tavoitella asiakkaaksi kansainvälisiä yrityksiä. Strategiansa mukaisesti he keskittyvät loppukäyttäjiin, eli sovellusta käyttäviin työntekijöihin. Asiakasyritykset ovat alusta lähtien olleet mukana tuotekehittelyssä.

– Suurin osa kansainvälisistä asiakkaistamme on tullut suosittelujen kautta, kun asiakas on laajentanut sovelluksen käyttäjäkuntaa muihin maihin.

Cuckoon oma porukkaa taukojumppaamassa

Cuckoon työntekijöitä taukojumppaamassa. Vasemmalta Veera Sääski, Linda Kuula, Pauliina Rojo, Anton Boijer ja Veera Lehmonen.

Koronapandemia kääntyi Cuckoon voitoksi

Ruotsiin yritys on rakentanut myyntiä ja markkinointia määrätietoisesti kolmen vuoden ajan. Lehmonen muutti itse naapurimaahan muutamaksi kuukaudeksi tutustumaan paikalliseen markkinaan ja verkostoitumaan.

Sitten iski koronapandemia, ja Lehmosen aikeet Ruotsissa eivät toteutuneet aivan suunnitelmien mukaan.

Koronapandemia kääntyi kaikkiaan kuitenkin Cuckoon voitoksi. Siinä vaiheessa, kun toimistotyöntekijät työskentelivät täyttä vauhtia etänä, Lehmonen tiimeineen keksi integroida sovelluksen Microsoftin Teamsiin. He muuttivat sovelluksen dataohjautuvaksi ja alkoivat kerätä käyttäjien fiiliksiä.

 – Etätyössä on vaikea kokea yhteisöllisyyttä. Tulisi panostaa pieniin hetkiin ja ilon lisäämiseen työpäiviin henkisen hyvinvoinnin tukemiseksi.

Cuckoo oli nopein yritys, joka ehti kiilata hyvinvointisovelluksellaan etätyöntekijöiden arkeen. Cuckoon pandemia-ajan kampanjassa jokainen yritys sai kokeilla sovellusta kuukauden ajan ilmaiseksi.

– Neljännes kokeilijoista jäi asiakkaaksemme, ja osa tuli vielä perässä. Viime tilikautena kasvoimme ennätykselliset 75 prosenttia, Lehmonen iloitsee.

Työntekijöiden aktiivisuus työpäivän aikana tuo isot säästöt

Cuckoo on tehnyt kaksi sijoituskierrosta ja saanut 300 000 euroa bisnesenkelirahaa, muun muassa Kim Väisäseltä.

– Pelkkä sijoittajien raha ei kuitenkaan riitä, sillä myös tuotteen on myytävä. Olemme panostaneet valtavasti myyntiin ja pystyneet siten kasvamaan myös aidolla kassavirralla, Lehmonen sanoo.

Esimerkiksi 100 henkilön yritys voi säästää lähes 100 000 euroa jo 30 prosentin aktiivisuusasteella.

Myös Työterveyslaitos kiinnostui Cuckoosta ja lähti tutkimaan sen käyttöä Nokian työntekijöillä.

– Tutkimus toi hyviä tuloksia: työntekijöiden yhteisöllisyys kasvoi ja työteho lisääntyi euromäärinä mitattuna. Esimerkiksi 100 henkilön yritys voi säästää lähes 100 000 euroa jo 30 prosentin aktiivisuusasteella.

Iso tuki kansainvälistymiselle on Cuckoon valinta Business Finlandin nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitusohjelmaan vuonna 2019.

– Tämä antaa meille siivet, sillä kansainvälistyminen vaatii rahaa. Nyt pystymme tekemään kokeiluja ja ottamaan riskejäkin. Valtaosa ohjelmasta painottuu taloudelliseen tukeen, mutta olemme myös saaneet mentorointia.

Veera Lehmosella on edelleen vahva tahtotila valloittaa koko maailma – ja USA.

– Näen silmissäni New Yorkin Time Squaren mainokset, joissa pyörivät meidän jumpat. Googlet, Facebookit ja Ciscot käyttävät sovellustamme. Haaveenani on, että kun ihmiset puhuvat hyvinvoinnista, Cuckoo tulisi heidän huulilleen, Lehmonen visioi.

Me uskomme yrittäjiin. Tarjoamme kattavat palvelut ja asiantuntevat neuvot yrityksesi käyttöön. Tutustu palveluihimme

Lue myös:

Taloudeltaan terveiden yritysten kannattaa nyt investoida kasvuun

Näin lisäät askeleita etätyöpäivääsi