Vaikka ämpäreitä jaettaisiin ilmaiseksi, tilanteessa vaikuttavat samat tunteet kuin ostamisessa. Yksi voimakkaimmista tunteista on FOMO (Fear of Missing Out), pelko siitä, että jää ilman. Sitten on niitäkin, joita ohjaa JOMO (Joy of Missing Out). He muistavat mainita, etteivät ämpärit kiinnosta lainkaan. Tunne sekin.

Olen yleensä jomotellut ämpäreitä, mutta tällä kertaa fomottelin. Ämpäri tuli yllättäen tarjolle, joten olihan sellainen saatava. Saatuani ämpärin kannoin sen iloisena kotiin. Tai no, melko iloisena. Hetken päästä tuli tietysti katumus, joka liittyy myös impulsiivisiin ostopäätöksiin. En tiennyt, mihin ämpärin laittaisin tai mihin tarvitsisin sitä seuraavina vuosikymmeninä, mutta siellä se nyt on kaapissa toisen ämpärin sisällä.

Ämpärikäyttäytyminen kertoo myös tunneostamisesta. Mitä suuremmista rahoista on kyse, sitä voimakkaammin väitämme, etteivät tunteet vaikuta päätöksiimme.

Voi pitää paikkansa, että kalliit hankinnat punnitsemme tarkasti, mutta tunteet vaikuttavat niihinkin. Harvardin professori Gerald Zaltman on kirjoittanut kirjan “How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market”. Zaltman esittää, että jopa 95 prosenttia ostopäätöksistä syntyy alitajuisesti. Silloin tunteet ohjaavat meitä herkästi.

Tunteet näkyvät ostamisessa ainakin viidellä tavalla.

  1. Myönteiset tunteet. Itseään voi palkita ostamalla uuden laitteen tai luksustuotteen. Ilo ja innostus näkyy myös lahjan ostamisessa toiselle. Myönteiset tunteet lisäävät halua käyttää rahaa asioihin, jotka saavat meidät kokemaan itsemme paremmiksi.
  2. Kielteiset tunteet. Impulsiivinen ostaminen auttaa vähentämään turhautumista huonoina päivinä. Verkkokaupat tulevat tutuiksi ja suklaahyllystä tarttuu mukaan serotoniinia hetkeksi nostattavia herkkuja. Ehkäpä suklaapatukka herättää nostalgiaa ja vie lapsuuden muistoihin. Stressi lievittyy, ainakin hetkeksi. Kielteisten tunteiden ohjaamat ostokset saattavat aiheuttaa katumusta. Ei suklaapatukan ostamisessa järkeä ollut, mutta tunne voitti taas.
  3. Brändi. Ihminen voi rakentaa identiteettiään brändin kautta koko elämänsä ajan. Esimerkiksi urheiluseurojen fanit käyttävät tunteikasta rahaa seuransa tuotteisiin. Laumaan kuuluminen ja oman joukon tukeminen tekee iloiseksi. Suosikkivalmistajan vaatteista voidaan maksaa korkeampi hinta, vaikka kilpailija tarjoaisi samaa tuotetta halvemmalla. Silloin ostetaan tunteita.
  4. Tunnemainonta. Olet ehkä huomannut, että tv-sarjoissa ja mainoksissa itketään, välitetään ja iloitaan enemmän kuin aiemmin. Automainoksen tuoma vapauden tunne puolestaan tehoaa yleensä paremmin kuin teknisten tietojen luettelu, vaikka autoista kaiken tietävä sukulainen väittäisi muuta. Tunnemainonta muuttaa käyttäytymistä tehokkaasti. Muovipillit saastuttavat, mutta vasta tunnekampanjat saivat aikaan sen, että muovipillien tilalle alettiin laajasti vaatia vaihtoehtoja.
  5. Koettu arvo. Kullanvärinen suklaarasia tuntuu arvokkaammalta kuin ruskea. Klassinen esimerkki on unelmakoti: Kun unelmakoti tulee vastaan, hinta on tärkeä tekijä, mutta unelmakodista voi silti maksaa enemmän kuin ihan hyvästä kodista, ja aivan mielellään.

Tunteilla on suuri vaikutus talouteen ja työllisyyteen. Tunteet luovat trendejä ja lisäävät painetta ostamiseen, jotta ihminen voi kokea elävänsä ajassa. Tunteet kasvattavat myös kokonaan uusia markkinoita. Mindfulness-harjoituksia voi tehdä itse ilman lisälaitteita tai opastusta. Kun mindfulness-trendi voimistui, alkoi tulla uusia tuotteita ja palveluita. Mindfulness-trendi synnytti yrityksiä ja sovelluskauppoihin ilmestyi kohti mielenrauhaa vieviä sovelluksia.

Jotta emotionaalinen stressi ei vaihtuisi taloudelliseen stressiin, kannattaa tarkkailla omaa tunneostamista. Oletko fomottaja vai jomottaja? Ostatko juhlaan vai mielipahaan? ”Ilmainen” ämpärikin maksaa aikaa ja vaivaa, mutta ämpärijono on silti edullinen paikka omien tunteiden ja toiminnan tarkasteluun. Jonoon siis vain rohkeasti, myös jomottojat. Ämpärijono kertoo sinusta paljon.

P.S. Edellisissä kirjoituksissa opit tunteet ”sonder” ja ”uitwaaien”. Tuntuuko siltä, että elämässäsi kaikki on ennalta-arvattavaa? Tuntuuko siltä, että toimit aina samalla tavalla? Ei hätää, altschmerz-tunteen kokee moni muukin etenkin ikääntyessä, kun elämän tietyt kaavat alkavat piirtyä näkyviksi.  

”Altschmerz” viittaa ikävystymisen tunteeseen. Se liittyy siihen, että elämä on jotenkin jumissa ja toistaa samaa kaavaa. Mikään ei tunnu miltään. Ennen iloa tuottaneet harrastuksetkin puuduttavat. Aivan normaali tuntemus. Altschmerzia vastaan voi iskeä kokeilemalla uusia harrastuksia, matkustamalla uuteen paikkaan tai vain katsoa asioita uudesta näkökulmasta, ihmetellen ja uteliaasti. Tai ostamalla jotakin muuta kuin yleensä.