Kuluneen talven suuret lämpötilavaihtelut ja rankkasateet ovat aiheuttaneet vaurioita Suomen ennestään heikkokuntoiselle tieverkostolle. Autoilijoille harmia aiheuttavat etenkin teille yllättäen ilmestyneet ja usein vesilätäköiden alla piilevät painaumat, kuopat ja reiät. Kuoppaan ajaminen voi tehdä tuhoa auton renkaille, vanteille ja pohjille.

– Kuluneena talvena rengasvahinkoja on ilmoitettu poikkeuksellisen paljon. Olemme korvanneet satoja vahinkoja pelkästään muutaman viime viikon aikana, ja uskon määrän kasvavan kevään aikana, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.

Tässä neljä huomionarvoista seikkaa, jotka on hyvä tiedostaa Suomen tieverkoston routavaurioista ja niiden aiheuttamista ajoneuvovahingoista.

1. Vaara vaanii ruuhkaisilla väylillä

Erityiset routavaurioiden vaaranpaikat sijaitsevat pitkillä, paljon liikennöidyillä väylillä ja valtateillä, joissa on päivittäistä työmatkaliikennettä ja raskasta ammattiliikennettä. Erityisen paljon vahinkoja on ilmoitettu sattuneen Etelä-Suomen vilkkailla väylillä, kuten kehäteillä ja Turun- ja Tuusulanväylillä.

Routavauriovahinkoja on ilmoitettu sattuneen myös moottoriteiden rampeilla ja kiihdytyskaistoilla. Suuri tilannenopeus näkyy routavaurioiden aiheuttamissa vahingoissa, joista tyypillisin on vanne- ja rengasrikko. Vaikka routamonttu vaurioittaisi vain toisen puolen rengasta ja vannetta, joudutaan useimmiten vaihto tekemään molemmille puolille, jotta renkaiden kulutuspinnat ovat tasaiset.

– Ikävimmissä tilanteissa etupuskuri tai pakoputki vaurioituu iskeytyessään tienpintaan. Tällöin auto menee hinaukseen, viipyy korjaamolla useamman päivän ja korjausten hintalappu nousee tuhansiin euroihin, Hiljander sanoo.

2. Vesilätäkössä voi piillä routamonttu

Vahinkoilmoituksissa moni kertoo autonsa renkaiden vaurioituneen, kun suuren vesilätäkön alta onkin paljastunut iso monttu.

Autoilijalle paras keino vahinkojen välttämiseen on ajonopeuden sovittaminen tilanteeseen sopivaksi, turvavälien pitäminen sekä kuoppien ja lätäköiden väistäminen mahdollisuuksien mukaan.

– Lätäkössä piilevä monttu on vaikea havaita autosta, ja sellaiseen ajaminen voi aiheuttaa kalliin vahingon. Isoja lätäköitä on syytä pyrkiä väistämään myös siksi, että vesi voi vahingoittaa auton moottoria tai sähköakkua. Liikenneturvallisuuden kustannuksella äkkinäisiä väistöliikkeitä tai jarrutuksia ei kannata kuitenkaan missään nimessä tehdä, Hiljander muistuttaa.

3. Laaja kasko korvaa usein

Väylävirasto arvioi, että vuoden 2023 lopussa Suomen päällystetystä tieverkostosta huonokuntoisia oli 8 800 kilometrin edestä, eli noin 17 prosenttia koko päällystetystä tieverkostosta.

– Laajat kaskovakuutukset korvaavat valtaosan routamonttujen aiheuttamista vahingoista ja esimerkiksi rikkoutuneen auton hinauskustannuksista. Ikävää tietysti on se, että ajoväylien vuosikausia kertynyt korjausvelka tulee jo autoilijoiden kukkarolle, Hiljander summaa.

4. Tuulilasin särö kannattaa korjata heti

Teiden päällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten monttuja, painaumia ja teiden pinnasta lähteviä irtopalasia. Mikäli tien pinnasta lentänyt irtopalanen vaurioittaa auton tuulilasia, kannattaa se viedä korjattavaksi pikimmiten, jotta vauriokohta ei pääse leviämään. Useimmiten tuoreet kiveniskut on mahdollista korjata.

– Tilastojemme mukaan auton tuulilasin korjaaminen maksaa keskimäärin 75 euroa, kun tuulilasin vaihtaminen työ- ja materiaalikustannuksineen nousee keskimäärin 775 euroon. Korjaaminen on paitsi ympäristöystävällisempi myös nopeampi ratkaisu – korjaamiseen menee ammattilaiselta alle puoli tuntia, kun tuulilasia vaihtaessa auto viipyy korjaamolla puoli päivää, Hiljander sanoo.

Sattuiko vahinko? Pohjola Vakuutuksen vahinkoavusta saat ohjeet vahinkotilanteisiin sekä sinua lähellä olevat vahinkokumppanit, jotka ratkaisevat vahingon puolestasi.

Lue myös:

Talviautoilijan muistilista | OP Media (op-media.fi)

Tiesitkö tästä sähköauton ominaisuudesta? | OP Media (op-media.fi)

Autoilija, näin selviät talvesta ilman hinausauton apua

Näin ajat taloudellisesti ja säästät bensakuluissa

Auton lämmitys pakkasilla – tee se oikein niin säästät euroja