Tämän hetken automarkkina elää ja muuttuu vauhdilla. Vielä hetki sitten kuluttaja valitsi vain bensiinillä tai dieselillä toimivan auton välillä, mutta nyt on vaihtoehtojen rinnalle noussut muitakin käyttövoimia.

Sähkö nähdään automarkkinoilla tulevaisuuden käyttövoimana, ja myös EU-tason päättäjät säätävät lakeja sähköautoilun puolesta. Sähköllä ainakin osittain toimiviin autoihin ollaan siirtymässä nopealla vauhdilla, ja tällä hetkellä valikoimaa löytyy aina täyssähköautoista pistokehybrideihin. Lisäksi markkinoilla on muun muassa kaasulla sekä korkeaseosetanolilla toimivia autoja.

Sähköautojen houkuttavuutta lisää ympäristöystävällisyyden lisäksi polttoaineen hinta. Siinä missä bensiinistä maksetaan tällä hetkellä Suomessa jo lähes kahden euron litrahinta, sähkö on varsinkin kotona ladattaessa erittäin edullista. Lisäksi sähköautoille myönnetään hankintatukea sekä verohelpotuksia.

Minkälainen auto olisi oikeasti se kustannustehokkain?

Järkevin autovaihtoehto riippuu käytön määrästä sekä ajojen pituudesta.

Kymmenien kilometrien pätkiä ajaville, joilla on kotona auton latausmahdollisuus, pistokehybridi saattaa olla jo tässä vaiheessa varteenotettava vaihtoehto. Täyssähköauton ajomatkat ovat yhdellä latauksella muutamia satoja kilometrejä.

Pidempiä matkoja ajaville sähköauton lataaminen saattaa muodostua stressaavaksi, aikaa vieväksi sekä myös kalliiksi vaihtoehdoksi: täyssähköautoa tulee ladata suhteellisen usein, ja autojen lataus huoltoasemilla vie aikaa ja on varsin kallistakin.

Suomessa jokaista uutta autoa kohden ostetaan kuusi käytettyä autoa. Autokannan keski-ikä on yli 12 vuotta, siksi suurin osa käytetyistä autoista on luonnollisesti polttomoottoriautoja. Käytettyjen sähköautojen markkinat ovat toistaiseksi melko pienet ja valinnanvaraa on vähän.

Valtaosa kuluvana vuonna rekisteröidyistä autoista, noin 40 prosenttia, oli polttomoottoriautoja. Ei-ladattavien hybridien osuus puolestaan oli 29 prosenttia.

Sähköllä toimivia autoja rekisteröidään kuitenkin yhä enemmän. Ladattavien hybridien osuus oli tammi-lokakuussa parisenkymmentä, ja täyssähköautojen yhdeksän prosenttia. Kaasuautoja ensirekisteöritiin prosentin verran.

Sähköauton arvo alenee vauhdilla

Autoilun suurin kustannus liittyy edelleen auton arvon alenemiseen. Sähköautojen kohdalla arvon alenemista kiihdyttää se, että niiden teknologia kehittyy vauhdilla, ja siksi markkinoille tulee jatkuvasti aiempaa parempia sekä edullisempia malleja.

Polttomoottoriautojen arvon alenemiseen liittyy toki myös epävarmuutta valmisteille olevien poliittisten päätösten takia. Sähköautot myös maksavat vielä polttomoottoriautoja enemmän, mutta tilanne voi kehittyä lähivuosina, sillä autoalan ennusteen mukaan vuoden 2026 tienoilla polttomoottori- sekä täyssähköautojen hintojen ennustetaan olevan samalla tasolla.

Usein auton hankintaan liittyy kustannus- sekä ekologiasyiden lisäksi vielä yksi ulottuvuus: tunnesyyt. Niitä on harvoin mahdollista perustella järkeen vedoten.

Juttuun on haastateltu Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvasta.

Tarvitsetko autolainaa? Lue lisää siitä, millainen laina sopii tarpeisiisi.

Lue myös:

Toimiiko sähköauto talvella kunnolla?

Jos luopuisin autosta, paljonko säästäisin rahaa?