Pankkipalveluiden digitalisoituminen ja pankkikonttoreiden määrän vähentyminen ovat herättäneet viime aikoina yhteiskunnallista keskustelua. Ikäihmiset ja heidän omaisensa ovat olleet huolissaan senioreiden pärjäämisestä pankkipalveluiden kanssa. Kannamme huolta aiheesta myös OP:ssa ja haluamme osaltamme varmistaa, että kaiken ikäisillä on mahdollisuus hoitaa pankkiasioita itselle sopivalla tavalla. Esimerkiksi vuoden 2019 aikana osuuspankit ovat järjestäneet yli 1 000 maksutonta digiopastus -tapahtumaa eri puolilla Suomea. Osuuspankeilla on myös Suomen kattavin ja laajin konttoriverkosto.

Teksti Sari Heinonen, toimitusjohtaja, OP-Henkivakuutus Oy @sari_hoo
Julkaistu 13.12.2019

Pankkiasioinnin digitalisoituminen, uudenlainen teknologia ja jatkuvat muutokset aiheuttavat varmasti hämmennystä ja pelkoakin, etenkin ikääntyneiden ja heidän omaistensa keskuudessa. Koetamme rohkaista asiakkaitamme kokeilemaan myös uusia tapoja hoitaa pankkiasioita, sillä usein ensijännityksestä selviämisen jälkeen huomaa, että uusi tapa tuo itse asiassa helpotusta arkeen. Yhtenä esimerkkinä tästä on OP-mobiili, jonka avulla moni senioriasiakkaamme on siirtynyt käyttämään Mobiiliavainta avainlukulistan sijaan, ja laskujen hyväksyminen käy kätevästi omavalintaisella PIN-koodilla. Lanseerasimme viime vuonna myös OP Saavutettavan, joka on pelkistetty ja helppokäyttöinen verkkopalvelu. Sen tarkoitus on edistää yhdenvertaista pankkiasiointia verkossa. OP Saavutettavasta on kaikki turha karsittu pois, ja se sopii esimerkiksi näkö – ja kuulovammaisille sekä toimintarajoitteista kärsiville.

Digitaidot ovat myös keskeisessä osassa oman talouden hallinnassa, ja haluamme tukea senioriasiakkaitamme digitaaliseen asiointiin siirtymisessä laajan konttoriverkoston rinnalla. Vuonna 2018 OP lanseerasi osuuspankkien käyttöön senioreiden digiopastukseen keskittyvän ja taloustaitoja tukevan Varmuutta verkkoon -tapahtumakonseptin. Digiopastuksia on järjestetty muun muassa kirjastoissa, palvelutaloissa ja konttoreissa. Osallistujia tapahtumissa on tänä vuonna ollut jo huimat 28 000 senioria. Osuuspankin konttoriin voi myös varata maksuttoman ajan henkilökohtaista digiopastusta varten.

Haluamme myös olla turvaamassa suomalaisten taloustaitoja sekä oman talouden hallintaa. Meille on erityisen tärkeää olla toimialamme merkittävin valmentaja, ja siksi päätimme juuri päivitetyssä vastuullisuusohjelmassamme kohdata 100 000 lasta ja nuorta vuosittain. Tavoitteena on myös auttaa senioreitamme järjestämällä ensi vuonna 50 000 kohtaamista Varmuutta verkkoon -tilaisuuksissa. Nämä tilaisuudet ovat omiaan vahvistamaan suomalaisten taloustaitoja ja OP Ryhmän tavoitetta olla tukemassa yhteisöllisyyttä ja osaamista.

Uskallus oppia ja kokeilla uutta ovat tärkeimmät askeleet digiosaamisen kehittämisessä. Tämän jälkeen tulee vasta ajankohtaiseksi valita itselleen sopiva laite digitaalisten pankkipalveluiden käyttämiseksi. Moni kokee OP-mobiilin käytön tabletilla helpoimmaksi vaihtoehdoksi. Useimmat myös huolestuvat siitä, ovatko digitaaliset pankkipalvelut tietoturvallisia tai siirtävätkö he vahingossa rahaa muualle. Digitaaliset pankkipalvelut ovat tietoturvallisia ja helppokäyttöisiä. Ne opastavat asiakkaita toimimaan oikein. Kun teemme uusia digitaalisia palveluita, käytämme myös senioreita testiryhmissä. Tämä auttaa meitä tekemään palveluista selkeitä, ymmärrettäviä ja saavutettavia, jotta jokainen seniori olisi tyytyväinen meidän palveluihimme ja uskaltaisi opetella käyttämään niitä.

Mitä tulee käteisen rahan saatavuuteen - itse asiassa tänä päivänä on hyvin laajat mahdollisuudet nostaa käteistä, koska sitä on saatavilla automaattien lisäksi esimerkiksi K-ryhmän kaupoista, Neste-huoltoasemilta ja R-Kioskeilta ostosten yhteydessä. Tässäkin on kyse uusien tapojen opettelusta, että muistaa kassalla pyytää haluamansa summan käteistä maksutapahtuman yhteydessä. Havaintojemme mukaan etenkin senioriasiakkaat ovat tämän vuoden aikana kasvavassa määrin omaksuneet käteisen nostamisen ostosten yhteydessä.

Kirjoittaja Sari Heinonen on OP-Henkivakuutus Oy:n toimitusjohtaja