Onko kiinteistövälittäjä asiakkaan asialla, jos hän keskittyy asuntokaupassa asunnon kylpyhuoneen pintamateriaaleihin, keittiön kaappeihin tai markkinointikanaviin?
Kiinteistönvälitysala on viime vuosina ollut kuten moni muukin ala niin isojen muutosten edessä. Kiinteistönvälittäjän työtä ohjaa tiukasti laki, hyvä-välitystapa ja eettiset säännöt. Nämä kaikki yhdessä luovat asiakkaalle turvalliset raamit toimia kiinteistönvälittäjien kanssa asuntokaupoilla.
Alaa ohjaa myös alati muuttuva maailma ja asiakkaiden odotukset. Digitaalisuus on tullut alalle vahvasti. Tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä sähköisesti toimeksiantosopimukset, ostotarjoukset ja lopulta myös asunnon kaupat. Asunnon ostoa helpottamaan tuotamme videoita, virtuaalistailauksia, etä-esittelyitä ja 360-kuvia. Kaikki nämä asettavat kiinteistönvälittäjän jatkuvaan itsensä kouluttamiseen ja kehittymiseen. Tämän kaiken ympärillä saattaa eksyä kiinteistönvälityksen syvimmästä olemuksesta kauas.
Olen huomannut, että kiinteistönvälittäjät ihastuvat monesti liikaakin myytävään kohteeseen ja keskittyvät asunnon kylpyhuoneen pintamateriaaleihin, keittiön kaappeihin, tuleviin remontteihin muutamia asioita mainitakseni. Pohtivat, mitä työkaluja ja kanavia myöten kohdetta markkinoidaan.
En väitä, että eikö nämä olisi erittäin tärkeitä asioita asuntoa ostavalle uudelle asukkaalle, mutta monesti tässä tohinassa unohtuvat ihmiset ja ihmisten unelmat. Vain kuuntelemalla ja keskittymällä ihmisiin pystymme ratkaisemaan heidän asumiseen liittyvät toiveet. Kiinteistönvälittäjän tärkeimmät ominaisuudet ovat kuuntelun taito ja kyky tuottaa asiakkaalle lisäarvoa.
Kun mielessämme siintää ajatus uudesta kodista, muuttuu vanha koti välineeksi kohti uutta alkua. Meidän kiinteistönvälittäjinä tulee auttaa asiakasta löytämään tähän ratkaisu ja ohjata kohti uutta kotia. Tässä kohtaan suurilla korvilla on iso merkitys, jotta löydämme asiakkaalle merkitykselliset asiat, ja osaamme ohjata oikeaan suuntaan.
Pidetään korvat suurina ja keskitytään aidosti ihmisten unelmiin, niin saamme vähitellen purettua patoutunutta kysyntää asuntokaupoiksi.
Oletko ostamassa tai myymässä asuntoa? Ota yhteyttä OP Kodin välittäjään. |
Kirjoittaja Kirsi Tenhunen toimii OP Koti Helsingin toimitusjohtajana vastuullaan pääkaupunkiseudun kiinteistönvälitystoiminta Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Tenhusen erityisen kiinnostuksen kohteita ovat asuntomarkkinat ja asumisen ilmiöt.