Sähkönjakelu on merkittävä osa huoltovarmuutta – ”Sähkön on aina kuljettava asiakkaalle”
Energia-ala on ollut viime vuosina kovassa murroksessa, mikä on vaatinut sopeutumista sekä kotitalouksilta että yrityksiltä. Yksi näistä yrityksistä on sähkönjakeluyhtiö Elenia.
Sähkön hinnan nousu on vauhdittanut vihreää siirtymää ja uusien teknologisten ratkaisujen käyttöönottoa. Elenialla on kehitetty ratkaisuja, joiden avulla sähköntarve erityisesti yhteiskunnan kriittisissä toiminnoissa pystyttäisiin turvaamaan.
– Energiakriisi on korostanut myös toimivan infran merkitystä. Huoltovarmuus on tärkeää ja sähkönjakelu on merkittävä osa sitä, sanoo Treasury Manager Sasu Kämäräinen Elenialta.
Elenia on Suomen toiseksi suurin sähkönjakeluyhtiö. Suomessa energia-ala rakentuu siten, että valtakunnallista kantaverkkoa ylläpitää ja kehittää valtion omistama yritys Fingrid, joka siirtää sähköä isoilla voimalinjoilla sähkönjakeluyhtiöiden tarpeisiin. Pienempää, lähinnä pien- ja keskijännitteistä sähköä jakelee Suomessa noin 80 sähkönjakeluyhtiötä, joiden toimialueiden koko vaihtelee. Kotitalouksien sähkönmyynnistä huolehtivat alueelliset sähköyhtiöt.
Sähköverkot osa huoltovarmuutta
Viime talvina on pelätty sähköpulaa. Se vaatii sopeutumista paitsi kotitalouksilta, myös yrityksiltä.
Eleniassa sähköpulaan on varauduttu kehittämällä ratkaisuja, joiden avulla mahdollisesta sähköpulasta selvitään siten, että yhteiskunnan sähköntarve pystytään turvaamaan erityisesti kriittisissä kohteissa kuten sairaaloissa.
– Sähkön on aina kuljettava asiakkaalle. Jos esimerkiksi puu kaatuu sähkölinjan päälle, se täytyy heti korjata. Meillä on laaja kumppaniverkosto, joiden ansiosta pystymme huolehtimaan toimialueemme 76 000 kilometrin pituisesta sähköverkosta ja varmistamaan sähköverkon toimivuuden.
Sähköverkkojen on kestettävä myös kaikenlaiset kyberhyökkäykset.
– Teemme kyberhyökkäyksiin varautumiseen liittyvää suunnittelua yhdessä Huoltovarmuuskeskuksen ja muiden viranomaisten kanssa, Kämäräinen sanoo.
Älykäs sähköverkko edistää vihreää siirtymää
Sähkönjakeluyhtiönä Elenia ei myy sähköä eikä siksi voi vaikuttaa sähkön myyntihintaan tai siihen, millä tavoin sähköä tuotetaan. Sen sijaan yhtiö kehittää sähköverkkojen teknologiaa sellaiseksi, joka mahdollistaa uusiutuvien energiamuotojen kytkemisen verkkoon ja pyrkii omalta osaltaan edistämään vihreää siirtymää.
– Jotta fossiilisista polttoaineista ja energiamuodoista päästäisiin eroon, tarvitsee energiajärjestelmä sähköntuotannon ja -kulutuksen tasapainottamiseen älykkään sähköverkon.
Yksi edistysaskel on älykkäät sähkömittarit, joiden avulla sähkönkulutusta pystytään mittaamaan entistä tarkemmin. Älymittarit antavat lähes reaaliajassa hyödyllistä tietoa energiayritysten lisäksi kotitalouksille.
– Jokainen kuluttaja voi omilla toimillaan vaikuttaa siihen, että sähköä riittää kaikille, Kämäräinen sanoo.
API-rajapinnat osana vastuullisuutta ja arkea helpottamassa
Elenialla on käytössään OP:n API-rajapinta, joka mahdollistaa maksujen palautukset. Se toimii Elenialla myyntireskontran tukena tilanteissa, jolloin huomataan, että asiakas on maksanut virheellisen suorituksen, jota ei pystytä kohdistamaan oikeaan laskuun.
– Elenialle vastuullisuus on tärkeä arvo ja rajapinnan käyttö on osa sitä, sanoo Elenian saatavienhallinnan palvelupäällikkö Marja Boumaraf.
API-rajapinnan avulla suoritus palautuu automaattisesti takaisin maksajalle. Samalla säästyy useita aikaa vieviä työvaiheita.
– Emme halua pitää hallussamme rahaa, joka ei meille kuulu, vaan haluamme palauttaa sen oikealle maksajalle turvallisesti, luotettavasti ja nopeasti. API-rajapinnan ansiosta raha palautuu siten, että tieto pysyy salattuna ja ehjänä koko matkan. Rajapinnan kautta kulkevaa tietoa ei ole mahdollista muuttaa matkalla, Boumaraf sanoo.
OP tukee asiakkaiden liiketoimintaa ja prosesseja reaaliaikaisella yhteydellä pankkiin
API eli Application Programming Interface tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jolla luodaan yhteys yrityksen ja OP:n välille. OP tarjoaa yritysasiakkailleen useita maksamisen API-tuotteita.
Maksujen lähetys ja tilikyselyt voidaan automatisoida täysin hyödyntämällä rajapintoja, mikä nopeuttaa yrityksen prosesseja maksatuksessa ja saatavien seurannassa. Rajapintojen avulla pankin palvelut voidaan kytkeä helposti saumattomaksi osaksi liiketoimintaprosesseja, mihin tahansa järjestelmään. Yrityksen tiedot siirtyvät eri järjestelmien välillä ennalta määritellyssä muodossa.
Rajapintojen etuna on, että erilaisilla teknologioilla ja eri aikaan rakennetut sovellukset voivat vaihtaa tietoa keskenään. Asiakas voi itse valita, käyttääkö pankin palveluita API-ratkaisulla vai OP:n digipalvelulla.
Lue lisää OP:n API-ratkaisuista täältä.
Elenia
|
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 11.5.2023 ja sitä on päivitetty 29.8.2024.
Lue myös:
Terapiatalo Noste vei asiakaskokemuksen uudelle tasolle automatisoimalla maksuliikennettä
A-lehdet sitoutti asiakkaitaan automatisoimalla maksuliikennettään
Edelläkävijäyritykset hyödyntävät maksuliikkeessään jo API-ratkaisuja