Sanon nyt suoraan: helpoin ja nopein tapa ei ole aina paras tapa tehdä asuntokauppaa.

Teksti Timo Voutilainen, OP Koti Pirkanmaan toimitusjohtaja @VoutilainenO
Julkaistu 22.10.2021

Totuus kuitenkin on, että usein arjessa myyjä haluaa asunnon vauhdilla kaupaksi, jotta pääsee toteuttamaan uusia asumisen unelmia. Ostajat taas eivät halua olla mukana pitkittyneessä huutokaupassa. Tarjouksia ollaan valmiita tekemään, ja vastauksia halutaan heti, mielellään ennen muita ostajia. 

Kiire ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole hyvä asia, ei elämässä eikä asuntokaupoilla. Sekä ostajat että myyjät arvostavat, jos elämän suurta päätöstä ei ole pakko nuijia kiireellä maaliin.

Meidän välittäjien on jatkuvasti mietittävä, miten kaupat ovat niin myyjän kuin ostajan kannalta mahdollisimman onnistuneet. Välittäjä, joka haluaa tuottaa toiminnallaan lisäarvoa myyjälle ja ostajalle, yrittää tässä ristipaineessa tehdä työnsä hyvää välitystapaa noudattaen.

Tarjousneuvottelu on vaihe, jossa hyvä välittäjä tienaa palkkansa, ja toimeksiantaja hyötyy myös taloudellisesti oikeasta valinnasta.  Tavoitteenamme on, että markkinat määrittelevät asunnon oikean hintatason. Loppujen lopuksi ostaja kuitenkin päättää, mitä tarjoaa, ja myyjä päättää milloin ja kenen tarjouksen hyväksyy. Välittäjä toimii molempien neuvonantajana, mutta ei ikinä päätöksen tekijänä.

Me välittäjät tiedämme, että ostajia kiinnostavat eri asiat. Toiset punnitsevat tunnelmaa, naapurustoa ja palveluita, toisille lämmitysmuoto ja taloyhtiön laina painavat vaakakupissa fiilistä enemmän. Tämä haastaa välittäjiä uudella tavalla joka päivä.

Jos asiakas kokee itsensä tilanteessa pettyneeksi, syyttävä sormi osoittaa helposti välittäjää. Silloin välittäjän on hyvä miettiä, onko hän onnistunut viestinnässään.

Hyvä viestintä on sekä tiedottamista että myyntiä

Yksilöllinen, sujuva viestintä onkin entistä tärkeämpi osa hyvän välittäjän toimenkuvaa. Miten kertoa neuvottelun osapuolille ymmärrettävästi, mitä hetki hetkeltä tapahtuu? Puhelimitse, meilillä vai WhatsAppissa? 

Monikanavaisuus haastaa nyt isosti välittäjien viestintätaitoja. Asiakkaalle olennaisinta on tulla kuulluksi ja kokea, että välittäjä tuottaa odotettua lisähyötyä. 

Haluamme tehdä helppoja ja hyviä, emme mahdollisimman nopeita asuntokauppoja. Siksi kehitämme viestintäämme jatkuvasti. Viestinnän apuna meillä on alalla ensimmäisenä kehitetty Myyjän palvelu, jossa asiakas voi seurata oman asuntonsa myyntiä 24/7.

Haasta siis OP Kodin välittäjät. Otamme haasteen vastaan ja pyrimme olemaan enemmän kuin välittäjiä. Joka kerta, juuri sinulle. 

Kirjoittaja Timo Voutilainen on OP Koti Pirkanmaan toimitusjohtaja. Hänellä on laaja kokemus kiinteistönvälityksestä vuodesta 1989 alkaen.