Työnantajakuva on aina subjektiivinen näkemys, joka henkilölle muodostuu hänen yrityksestä saamansa tiedon ja kokemusten pohjalta. Sisäisen työnantajakuvan tulee olla yhtenäinen ulkoisen kanssa, muutoin uskottavuus kärsii roimasti.

Teksti Susanna Vainionpää, HR Business Partner, OP Koti
Julkaistu 1.4.2022

Käynnistimme OP Kodissa viime vuonna mittavan työnantajakuvahankkeen. Teimme tutkimuksen eri kohderyhmille, järjestimme sisäisiä workshoppeja, analysoimme rekrytoinnista saadut palautteet, poislähtijöiden palautteet sekä luimme kaikki henkilöstökyselyn avoimet palautteet. Lisäksi oma työni OP Kodin henkilöstökokemuksen parissa mahdollistaa jatkuvan vuoropuhelun henkilöstöön liittyvissä asioissa ympäri Suomen. Kuuntelemisen osuus on ollut tärkein johtopäätöksiä silmällä pitäen. 

Mitä me lupaamme työntekijälle? Alan paras työntekijäkokemus, alan houkuttelevin työnantaja, jolla on parhaat asiantuntijat sekä kehittymismahdollisuudet. Luotettava ja vastuullinen työnantaja. Jotta lupaukset eivät jää vain tyhjänpäiväiseksi diipadaaksi, on tärkeätä keskustella joka päivä työntekijäkokemukseen vaikuttavista asioista.

Työnantajamielikuva ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä. OP Ryhmän arvot ovat vahvasti osa työntekijän matkaa, ja toivottavaa on toimia niiden mukaisesti kaikissa kohtaamisissa. Ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen ovat hienoja arvoja, ja ne mahdollistavat meille turvallisen työpaikan. Sisäisen työnantajakuvan tulee olla yhtenäinen ulkoisen kanssa, muutoin uskottavuus kärsii roimasti.

Vuonna 2000 syntyi teleoperaattori Elisa. Ekaluokkalainen tyttäreni katsoi televisiota, jossa Elisan mainoksessa kerrottiin heidän työntekijöiden olevan kivoja. Wilma-tytär huudahti, että ”äiti, toi on ihan totta. Elisalaiset ovat kivoja!” Minä ihmettelin, kuinka lapsella voi olla asiasta mielipide. Selvisi, että Elisan auto oli päästänyt pienen koululaisen tien yli koulumatkalla. Mainoksen lupaus vastasi kokemusta ja niin tyttäreni halusi vaihtaa operaattoriksi Elisan. Hän taitaa olla vieläkin Elisan asiakas. 

Kehu kollega päivässä. Kerro, jos jokin ikävästi kommunikoitu asia jäi harmittamaan.  Ole aito, inhimillinen ja rehellinen kaikissa kohtaamisissa. Me kaikki joskus stiplaamme, eikä aina olla niin hyviä ihmisiä. Inhimillisyys itseä ja muita kohtaan mahdollistaa kehityksen kohti aina vaan parempaa hyvää.

Täydellisyyteen en usko, mutta siihen pyrkiminen mahdollistaa erinomaisen. Pyritään siihen, että ”sanasta miestä” on kaiken perusta. Mitä luvataan, siitä pidetään kiinni. Käynnistämämme työnantajakuvahankkeen varsinainen toteuttaminen ei lopu koskaan. 

Me OP Kodissa haluamme menestyä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Se on yksi syy miksi meille kannattaa hakeutua töihin. Lue lisää.

Kirjoittaja Susanna Vainionpää työskentelee OP Kodissa HR Business Partnerina. Ajatusmaailman innoittajina toimivat musiikki, urheilu ja koiramaailma.