Kevätsiivouksen aika ja huomaat, että kaikenlaista turhaa on kertynyt kaappeihin. Tavarat ja vaatteet ovat hyväkuntoisia, joten et niitä raaskisi roskikseen heittää ja päätät kokeilla myydä ne käytetyn tavaran myyntipaikalla verkossa. Eikä aikaakaan, kun saat ensimmäisen yhteydenoton: ostaja on valmis maksamaan tuotteesta pyytämäsi hinnan ja tehdä kaiken sinulle helpolla tavalla, käyttäen kuriiripalvelua. Onpas helppoa ja kätevää, ajattelet, ja suostut ehdotukseen. Vai kannattaako sittenkään suostua?

Teksti Päivi Heikkilä, AFC Officer
Kuva Reetta Muranen
Julkaistu 23.5.2022

Mikäli hyväksyt ostajan ehdotuksen, saat pian viestin, jonka linkistä päädyt hyvin aidon näköiselle sivustolle. Kaikki näyttää olevan kunnossa, yrityksen logo oikeanlainen, sivuston ulkoasu linjassa yritysilmeen kanssa ja kirjoitusasu korrekti. Jopa sivustolla toimiva chat-asiakasneuvoja on ystävällinen ja opastaa sinua, miten täyttää pyydetyt tiedot sivustolle. Mutta hetkinen! Mitä tietoja olet nyt antamassa? Nimi- ja osoitetiedot voit antaa suhteellisen turvallisesti, tilinumerosikin voit kertoa, mutta entä jos sivustolla pyydetäänkin maksukortin tietoja tai verkkopankkitunnuksia? Viimeistään tässä vaiheessa tulisi alkaa hälytyskellojen soida ja lujaa.

Huijaukset ovat jatkuvasti lisääntyneet viime vuosina. Ne ovat myös koko ajan kehittyneet entistä taitavammin naamioiduiksi ja yhä useampi meistä on niihin langennut. Vaikket itse olisi joutunut huijatuksi, saatat hyvinkin tietää tai tuntea jonkun, jota on huijattu. Nämä asiat ovat itselleni tulleet työelämän kautta tutuiksi, joten kerrataanpa, miten suojautua huijatuksi tulemiselta pankkiasioissa.

  1. Älä koskaan luovuta tunnuksiasi toisen käyttöön tai paljasta tunnuslukujasi kenellekään. Mikäli joku taho pyytää sinulta pankkitunnuksia, ole varuillasi. Pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy pankkitunnuksia, joten on mahdollista, että olet tekemisissä huijarin kanssa.
  2. Varmista, että olet OP:n sivuilla, tai käytä OP-mobiilia. Huijaussivustot voivat erehdyttävän paljon näyttää oikeilta, joten kirjoita verkkopankin osoite suoraan selaimen osoiteriville sen sijaan, että käyttäisit hakukoneita tai mitään linkkiä. OP-mobiili on OP:n itse kehittämä sovellus ja sitä kautta et voi päätyä huijaussivustoille.
  3. Älä vahvista maksuja tai tapahtumia, joita et ole itse valinnut vahvistettavaksi. Ole tarkkana ja varmista, että vahvistuspyynnössä kerrotut tiedot vastaavat tapahtumaa, jota olet tekemässä.
  4. Säilytä tunnuksiasi ja salasanaasi huolella. Älä tallenna niitä helposti luettavassa muodossa tai paikkaan, josta joku muu voi ne saada tietoonsa.
  5. Varmista, että tietokoneesi ja mobiililaitteidesi ohjelmistot ja suojaus ovat ajan tasalla.
  6. Seuraa tilitapahtumiasi ja luottokorttiveloituksiasi. Joskus laskutusvirheitä sattuu tahattomastikin ja tarkkaavaisuus kannattaa aina.
  7. Mieti maksukorteillesi ja tileillesi sopiva turvaraja, eli käyttöraja. Voit asettaa rajat helposti itse verkkopalvelussasi.
    (https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/kortit/turvarajat)
  8. Käsittele paperisia tietoja huolellisesti ja hävitä paperilaskut ja muut henkilötietoja sisältävät paperit huolella.
  9. Jos epäilet, että tietosi ovat päätyneet vääriin käsiin, harkitse vapaaehtoista luottokieltoa. Tutustu myös op.fi sivulla olevaan ohjeistukseen siitä, miten toimia, jos epäilet joutuneesi tietovuodon tai identiteettivarkauden uhriksi. (https://www.op.fi/turvallinen-asiointi/epailetko-joutuneesi-tietovuodon-tai-identiteettivarkauden-kohteeksi)
  10. Tarkista vakuutusturvasi. Kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus kattaa identiteettivarkaudesta aiheutuvia asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja.

Paras keino suojautua huijatuksi tulemiselta, on ennakoida ja toimia itse varovaisuutta noudattaen. Valitettavasti joskus voi kuitenkin kaikesta huolimatta käydä niin, että oma valppaus herpaantuu ja vahinko pääsee tapahtumaan. Silloinkin vahingon suuruus usein riippuu siitä, kuinka hyvin olet etukäteen osannut varautua esimerkiksi turvarajoja asettamalla. Mikäli olet ottanut tavaksesi myös tarkastella tili- ja korttitapahtumiasi säännöllisesti, saatat myös havaita huijauksen varhaisessa vaiheessa, ennen suuria tappioita.

Jos kaikesta varovaisuudestasi huolimatta epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi tai jos epäilet henkilökohtaisten tietojesi päätyneen vääriin käsiin, on nopeus valttia. Ota heti yhteys asiakaspalveluun, riippumatta siitä mikä kellonaika on. Jos henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu (0100 0500) ei ole avoinna, soita sulkupalveluun (0100 0555) ja sulje tunnuksesi.

Kirjoittaja Päivi Heikkilä työskentelee AFC Officerina OP:n Asiakkaan tuntemisen tiimissä.