Perinteisesti paikan päällä. Niin Anneli Isohookana, 89, on tottunut asioimaan pankissa. Anneli ei käytä digikanavia asiointiin eikä hänellä ole verkko­palvelusopimusta. Pankkikortin hän hankki viime kesänä. Läheisten avulla kaikki tuntuu olevan hallinnassa.

Anneli on tottunut käyttämään käteistä ja seuraamaan tilitapahtumia kuukausittain saapuvalta tiliotteelta. Häntä hieman epäilyttää, jos kaikki tämä konkretia muuttuisi digitaaliseksi.

– Miten sitten seuraisin tilitapahtumia? hän kysyy.

Oulun Osuuspankin asiakkuusneuvoja Henri Manelius antaa vinkin:

OP Tiliviesti auttaa seuraamaan tilin tapahtumia helposti, ilman käyntiä pankkikonttorissa tai automaatilla. Saat puhelimeesi tekstiviestin esimerkiksi suoritetusta maksusta tai tilille tulleesta eläkkeestä. Voit tilata tekstiviesteihin myös tiedon tilisi saldosta. 

OP tiliviesti -palvelun saa käyttöön joko asioimalla pankissa tai soittamalla OP:n senioreille suunnattuun asiakaspalveluun 010 252 9627 ma-pe klo 9–16. Puhelun hinta on 0,0835 euroa/puhelu + 0,167 euroa/minuutti.

Kun haluat oppia digitaitoja, tukea löytyy

Aktiivinen digikanavien käyttäjä ja alan kouluttaja Leena Happonen, 69, ja asiakkuusneuvoja Henri Manelius ymmärtävät digiasioinnin tuntuvan monesta seniori-ikäisestä pelottavalta ja oudolta. Apua ja tukea on tarjolla, ja uudesta tavasta hoitaa pankkiasioita on monenlaista hyötyä.

– Uuden oppimiseen ei ole koskaan liian vanha. Muutama treenikerta ja varmasti alkaa sujua. Samalla saa kokea oppimisen ilon, Leena kannustaa.

– Kun mielenkiinto lähteä digipolulle herää, on myös Osuuspankki seniorin tukena. Ketään ei silti haluta missään nimessä pakottaa digiasiointiin. Osuuspankin jokainen asiakas hoidetaan hyvin, on hän digitaitoinen tai ei, Henri korostaa.

Kaiken A ja O on oma halu oppia. 

Leena Happonen tottui jo työelämässä ollessaan käyttämään tietokonetta ja on sen jälkeen kasvattanut tietotekniikan taitojaan. Nyt eläkkeellä hän huolehtii Takkurannan Marttojen nettisivuista ja kouluttaa marttoja digitaitojen polulla.

– Kaiken A ja O on oma halu oppia. Mitä enemmän teet, sitä enemmän haluat oppia lisää. Sitä tietoa haluan siirtää toisillekin, hän sanoo.

Marttojen digitunneilla vallitsee rento ja turvallinen ilmapiiri. Asioita kerrataan rauhallisesti. Kysymyksiä voi heittää vapaasti, jos jokin mietityttää. Tiedon polulla edettyään yksi jos toinenkin jakaa oppimiaan uusia niksejä.

– Vähän kuin emännät, jotka ennen vaihtoivat reseptejä ja neulemalleja, Leena nauraa.

– Esimerkiksi OP Oulun pääkonttorissa on paikalla digiopastaja, joka antaa henkilökohtaista opastusta ilman ajanvarausta joka toinen keskiviikko. Pankin omille asiakkaille suunnatussa puhelinpalvelussa asiakkaat saavat henkilökohtaista neuvontaa asiantuntijalta. Meiltä voi aina pyytää apua, ja autamme mielellämme. Järjestämme kasvotusten, puhelimitse tai netissä opastuksia, joissa asiakas yhdessä työntekijämme kanssa pääsee tutustumaan mobiili- ja verkkopankin käyttöön sekä OP:n verkkosivuihin, Henri kertoo.

Aluksi vain muutama perusasia – siitä se lähtee

Anneli on ollut mukana Marttojen digi­kurssilla.

– Leena on hyvin opettanut, ja olen huomannut monen innostuneen. Jollain lailla voisin itsekin opetella. Mutta olen jo iäkäs ja nuoret huolehtivat tarvittaessa. Mietityttää sekin, etten enää opi, Anneli pohtii.

OP-Media-digiseniori-01.jpg
Oulun Osuuspankin asiakkaat Leena Happonen (vas.) ja Anneli Isohookana juttelivat konttorilla digiasioinnista. Mukana keskustelussa oli myös asiakkuusneuvoja Henri Manelius.

– Kun luotto lapseen tai lapsenlapseen on vahva, ehkä häntä voi pyytää näyttämään miten verkossa asioidaan. Yhdessä voisi olla helppo päästä alkuun, Henri ehdottaa.

Jos kiinnostus digiasiointiin herää, Leena neuvoo aloittamaan muutamalla yksinkertaisella perusasialla.

– Tämä on kuin autolla ajo. Jos ei tiedä missä on kaasu ja jarru, on hankalaa. Kännykässä ja tietokoneessa on samalla tavalla muutama perustoiminto. Kuten nappi, jolla pääsee taaksepäin tai takaisin perustilaan. Työpöydällä on hyvät kuvakkeet, joista napauttamalla pääsee suoraan esimerkiksi Osuuspankin sivuille. Nämä kun tietää, tuntee jo hallitsevansa paljon.

Leena kiittää OP:n verkkosivujen selkeyttä ja opastavuutta. Henri muistuttaa kirjautumaan pankin sivuille aina suoralla osoitteella www.op.fi, eikä hakemaan sivuja Googlen tai jonkun muun hakukoneen kautta. Ja jos haluaa jatkossa päästä pankin sivuille helposti, kannattaa sivut lisätä internet-selaimen kirjanmerkkeihin.

Digiasiointi on joustavaa

Henri Manelius kiteyttää digiasioinnin edut, joista isoimmat on helppous ja joustavuus.

– Omilla verkkopankkitunnuksilla voi hoitaa oikeas­taan kaikki arjen asiat omalta kotisohvalta ja milloin tahansa.

Leena Happonen on käyttänyt pitkään digitaalisia palveluita kaikessa mahdollisessa – pankkiasioinnista erilaisiin varauksiin, terveystietojen tarkastelusta veroasioihin. En voisi enää kuvitellakaan arkea ilman digipalveluita. Se olisi katastrofaalista, hän sanoo.

– Hyvä puoli sekin, että voin käyttää asiointiin eri laitteita. Jos kännykkä menee rikki tai katoaa, käytän tietokonetta. Asiointi on myös turvallista. Tiedän, että kukaan muu ei pääse sivuilleni ja tietoni pysyvät varmassa tallessa. Tiedot eivät häviä, vaikka laite rikkoontuisi.

OP-Media-digiseniori-03.jpg

Olemme tehneet selkeäkielisen oppaan‍ pankkipalveluiden hoitamisesta ilman tietokonetta tai älypuhelinta. Oppaassa on selkeät kuvalliset ohjeet pankkiasioiden hoitoon. Saat paperisen oppaan lähimmästä osuuspankista, soittamalla asiakaspalveluun tai op.fi/seniorit -sivulta‍ lataamalla.

Lue myös:

Vältä huijareiden ansat – käytä verkkopankkia pankin omalla puhelinsovelluksella

Tiesitkö, että voit nostaa rahaa kaupan kassalta?

Paras laite pankkiasiointiin ikäihmiselle?